Skousen ekspanderer med flere butikker
Hvidevarekæden har planer om at udvide med flere butikker, og kæden har en stor fordel i forhold til konkurrenterne, mener direktøren.
Der er planer om at åbne flere butikker hos Skousen.
Hvidevarekæden har lige åbnet sin butik nummer 44 på Østerbro i København, og netop i hovedstaden, forventer kæden at udvide med flere butikker.
- For halvandet år siden havde vi én butik i Københavnsområdet. Nu har vi fem, og vi skal have et par butikker mere, siger adm. direktør Jonas Dørken til detailfolk.dk.
Også et par af de større jyske byer, har kæden kig på.
- Vi planlægger at åbne i Horsens og Holstebro, siger Jonas Dørken.
Han understreger samtidig, at kædens webshop vokser, og at det også er planen, at den skal vækste fremadrettet.
Butikker drevet af franchisetagere
Den oprindelige Skousen-kæde stiftet af Skousen familien gik konkurs for tre år siden. Herefter overtog onlinekæmpen WhiteAway Group forretningen og satte Jonas Dørken i spidsen.
Det har betydet en væsentlig ændring i kædens setup.
- Vi driver onlinehandel her i huset, siger Jonas Dørken, der betragter de fysiske butikker som en ekstra online salgskanal, uagtet at de reelt er offline. Butikkerne køber nemlig ind via en særlig webshop designet til dem
Samtidig har kæden slået sig op på at matche den laveste netpris i de fysiske butikker.
Alle Skousens 44 butikker er drevet af franchisetagere. Det kunne i princippet danne baggrund for konflikter både i forhold til den lave prissætning dikteret fra hovedkontoret og i forhold til Skousen.dk, som potentielt kan betragtes som en konkurrent til de enkelte franchisetagere. Ifølge Jonas Dørken er ingen af delene dog ikke tilfældet.
- Det handler jo om at tiltrække kunder til butikkerne. Når de først er der, kan det godt være, at vi har en lav pris på produktet, men så skal de typisk have lidt ekstra med, som vi kan tjene penge på, slår Jonas Dørken fast.
Han understreger samtidig, butikkerne ikke taber penge, hvis kunderne vil have en vare set til en lav kampagnepris hos en konkurrent. Hvis der ikke er dækningsbidrag, kører man det nemlig over hovedkontoret. I forhold til Skousen.dk er der heller ingen problemer, mener direktøren.
- Vi sælger mange varer via Skousen.dk, men de fleste af de penge vi tjener der, putter vi en fælles kædekasse, som blandt andet går til markedsføring, forklarer han.
Om franchisetager setuppet forklarer Jonas Dørken samtidig:
- Vi har de seneste par år har meget stort fokus på, at rydde op i franchisetagerskaren og få nye og dygtige folk ind og samtidig få delt viden imellem de mange eksisterende og dygtige Skousen-købmænd. Vi kan mærke, at der er øget interesse for vores koncept blandt potentielle nye franchisetagere, og at vi har fået et godt rygte, hvilket er ekstremt vigtigt, da vores Skousen-købmænd er alfa og omega i vores forretning.
Konkurrenterne mangler Skousens fordel
Skousens største konkurrenter på det danske marked er ifølge Jonas Dørken Elgiganten og Punkt 1. Han mener dog, at den traditionsrige kæde med sit nye online setup har en klar fordel.
- Vi er en meget homogen kæde og har et stærkt brand. Sammen med vores søstre i WhiteAway group sidder vi på den største del af netmarkedet og står stærkere her med vores onlineudgangspunkt i forhold til konkurrenterne, som kommer ud af den fysiske detailverden og forsøger at bygge netdelen ovenpå. Vi har bygget en specialbygget motor til at styre nethandlen med hårde hvidevarer, som ingen andre i Danmark har, siger Jonas Dørken.
Han peger på, at udfordringerne fremadrettet især ligger i det stadigt mere pressede marked.
- Der bliver hårdere og hårdere konkurrence, og folk køber ikke ret meget i forhold til tidligere. Det er en blivende udfordring, så længe der ikke kommer et opsving, siger Jonas Dørken.
Samtidig kan franchisemodellen også give udfordring.
- Det er klart, at når man har 44 individuelle købmænd, der også har deres egen holdning til, hvordan tingene skal køre, så er det også en udfordring, siger Jonas Dørken, der dog ikke er bleg for at gennemtrumfe de beslutninger, han selv tror på.
Skousen blev overtaget af WhiteAway Group i 2011 og har de seneste år været igennem en turnaround. Kæden har kørt med minimale underskud de seneste år, men forventer at komme ud med sorte tal i indeværende regnskabsår.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter