Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Skousen ekspanderer med flere butikker

Skousen er i fuld gang med at udvide med flere butikker.
Foto: Skousen



Wednesday den 4 June 2014 kl. 05:40 af: Freja Thorbech

Hvidevarekæden har planer om at udvide med flere butikker, og kæden har en stor fordel i forhold til konkurrenterne, mener direktøren.

Der er planer om at åbne flere butikker hos Skousen.

Hvidevarekæden har lige åbnet sin butik nummer 44 på Østerbro i København, og netop i hovedstaden, forventer kæden at udvide med flere butikker.

- For halvandet år siden havde vi én butik i Københavnsområdet. Nu har vi fem, og vi skal have et par butikker mere, siger adm. direktør Jonas Dørken til detailfolk.dk.

Også et par af de større jyske byer, har kæden kig på.

- Vi planlægger at åbne i Horsens og Holstebro, siger Jonas Dørken.

Han understreger samtidig, at kædens webshop vokser, og at det også er planen, at den skal vækste fremadrettet.

Butikker drevet af franchisetagere

Den oprindelige Skousen-kæde stiftet af Skousen familien gik konkurs for tre år siden. Herefter overtog onlinekæmpen WhiteAway Group forretningen og satte Jonas Dørken i spidsen.

Det har betydet en væsentlig ændring i kædens setup.

- Vi driver onlinehandel her i huset, siger Jonas Dørken, der betragter de fysiske butikker som en ekstra online salgskanal, uagtet at de reelt er offline. Butikkerne køber nemlig ind via en særlig webshop designet til dem

Samtidig har kæden slået sig op på at matche den laveste netpris i de fysiske butikker.

Alle Skousens 44 butikker er drevet af franchisetagere. Det kunne i princippet danne baggrund for konflikter både i forhold til den lave prissætning dikteret fra hovedkontoret og i forhold til Skousen.dk, som potentielt kan betragtes som en konkurrent til de enkelte franchisetagere. Ifølge Jonas Dørken er ingen af delene dog ikke tilfældet.

- Det handler jo om at tiltrække kunder til butikkerne. Når de først er der, kan det godt være, at vi har en lav pris på produktet, men så skal de typisk have lidt ekstra med, som vi kan tjene penge på, slår Jonas Dørken fast.

Han understreger samtidig, butikkerne ikke taber penge, hvis kunderne vil have en vare set til en lav kampagnepris hos en konkurrent. Hvis der ikke er dækningsbidrag, kører man det nemlig over hovedkontoret. I forhold til Skousen.dk er der heller ingen problemer, mener direktøren.

- Vi sælger mange varer via Skousen.dk, men de fleste af de penge vi tjener der, putter vi en fælles kædekasse, som blandt andet går til markedsføring, forklarer han.

Om franchisetager setuppet forklarer Jonas Dørken samtidig:

- Vi har de seneste par år har meget stort fokus på, at rydde op i franchisetagerskaren og få nye og dygtige folk ind og samtidig få delt viden imellem de mange eksisterende og dygtige Skousen-købmænd. Vi kan mærke, at der er øget interesse for vores koncept blandt potentielle nye franchisetagere, og at vi har fået et godt rygte, hvilket er ekstremt vigtigt, da vores Skousen-købmænd er alfa og omega i vores forretning.

Konkurrenterne mangler Skousens fordel

Skousens største konkurrenter på det danske marked er ifølge Jonas Dørken Elgiganten og Punkt 1. Han mener dog, at den traditionsrige kæde med sit nye online setup har en klar fordel.

- Vi er en meget homogen kæde og har et stærkt brand. Sammen med vores søstre i WhiteAway group sidder vi på den største del af netmarkedet og står stærkere her med vores onlineudgangspunkt i forhold til konkurrenterne, som kommer ud af den fysiske detailverden og forsøger at bygge netdelen ovenpå. Vi har bygget en specialbygget motor til at styre nethandlen med hårde hvidevarer, som ingen andre i Danmark har, siger Jonas Dørken.

Han peger på, at udfordringerne fremadrettet især ligger i det stadigt mere pressede marked.

- Der bliver hårdere og hårdere konkurrence, og folk køber ikke ret meget i forhold til tidligere. Det er en blivende udfordring, så længe der ikke kommer et opsving, siger Jonas Dørken.

Samtidig kan franchisemodellen også give udfordring.

- Det er klart, at når man har 44 individuelle købmænd, der også har deres egen holdning til, hvordan tingene skal køre, så er det også en udfordring, siger Jonas Dørken, der dog ikke er bleg for at gennemtrumfe de beslutninger, han selv tror på.

Skousen blev overtaget af WhiteAway Group i 2011 og har de seneste år været igennem en turnaround. Kæden har kørt med minimale underskud de seneste år, men forventer at komme ud med sorte tal i indeværende regnskabsår.

LÆS OGSÅ: Mød manden bag Skousens turnarund



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD