Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Sådan shopper danskerne på nettet

Foto: Dibs Payment Services



Thursday den 2 March 2017 kl. 05:50 af: Lise Møller Schilder

Det er altid godt at kende sine kunder. Her kan du se, hvilke grupper i Danmark der køber hvilke ting, når de handler på nettet.

Netbutikkernes interesseorganisation FDIH har kortlagt, hvilke grupper i den danske befolkning, der køber hvilke ting. Det har FDIH gjort i samarbejde med Nordea. Det skriver FDIH i en pressemeddelelse.

I alt er der oplistet fem kategorier: Unge (18-25 år), børnefamilier, singler og par, midaldrene (51-64 år) og pensionister (65+). Du kan se en detaljeret oversigt over gruppernes forbrug her.

Helt overordnet set viser undersøgelsen, at børnefamilier handler mest på nettet. Det er dog aldersgruppen 51-64 år dvs. de midaldrene, der lægger flest penge. De unge køber primært tøj, når de shopper online. 

- Oftest er børnene fløjet fra reden, og derfor er der lidt mere luft i budgettet hos de ældre, der er helt med på den digitale bølge. De har derfor både råd og evner til at købe alt fra rejser til dagligvarer på nettet, siger forbrugerøkonom hos Nordea, Ann Lehmann Erichsen i pressemeddelelsen.

Størst råderum hos midaldrene

Faktisk står den midaldrene del af befolkningen for næsten en tredjedel (28 %) af det samlede danske netforbrug. Gruppen handler ind på nettet 3,56 gange om måneden, og de bruger 1097 kroner per køb. Det betyder også, at det er den gruppe, der har det højeste gennemsnitsforbrug.

Børnefamilierne handler mest ind om måneden, nemlig i snit fire gange. De handler dog for en en del mindre, nemlig 870 kroner per gang.

De unge, som umiddelbart betegnes som digitalt indfødte, står kun for en tiendedel af alle handler og samlet set for 7 procent af det samlede forbrug.

- Det økonomiske råderum hos ungdommen er mindre end hos mange af de andre grupper, og så har de nogle andre behov. Derfor bruger de penge på tøj, sko og streaming fremfor rejser, dagligvarer og hårde hvidevarer, siger Ann Lehmann Erichsen.

Se den fulde liste her>>

LÆS OGSÅ: Her er de 20 mest populære netbutikker



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD