Sådan shopper danskerne på nettet
Det er altid godt at kende sine kunder. Her kan du se, hvilke grupper i Danmark der køber hvilke ting, når de handler på nettet.
Netbutikkernes interesseorganisation FDIH har kortlagt, hvilke grupper i den danske befolkning, der køber hvilke ting. Det har FDIH gjort i samarbejde med Nordea. Det skriver FDIH i en pressemeddelelse.
I alt er der oplistet fem kategorier: Unge (18-25 år), børnefamilier, singler og par, midaldrene (51-64 år) og pensionister (65+). Du kan se en detaljeret oversigt over gruppernes forbrug her.
Helt overordnet set viser undersøgelsen, at børnefamilier handler mest på nettet. Det er dog aldersgruppen 51-64 år dvs. de midaldrene, der lægger flest penge. De unge køber primært tøj, når de shopper online.
- Oftest er børnene fløjet fra reden, og derfor er der lidt mere luft i budgettet hos de ældre, der er helt med på den digitale bølge. De har derfor både råd og evner til at købe alt fra rejser til dagligvarer på nettet, siger forbrugerøkonom hos Nordea, Ann Lehmann Erichsen i pressemeddelelsen.
Størst råderum hos midaldrene
Faktisk står den midaldrene del af befolkningen for næsten en tredjedel (28 %) af det samlede danske netforbrug. Gruppen handler ind på nettet 3,56 gange om måneden, og de bruger 1097 kroner per køb. Det betyder også, at det er den gruppe, der har det højeste gennemsnitsforbrug.
Børnefamilierne handler mest ind om måneden, nemlig i snit fire gange. De handler dog for en en del mindre, nemlig 870 kroner per gang.
De unge, som umiddelbart betegnes som digitalt indfødte, står kun for en tiendedel af alle handler og samlet set for 7 procent af det samlede forbrug.
- Det økonomiske råderum hos ungdommen er mindre end hos mange af de andre grupper, og så har de nogle andre behov. Derfor bruger de penge på tøj, sko og streaming fremfor rejser, dagligvarer og hårde hvidevarer, siger Ann Lehmann Erichsen.
Se den fulde liste her>>
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter