Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Sådan leder man en kæde i vild vækst





Wednesday den 9 December 2015 kl. 10:45 - Kilde: Børsen

Søstrene Grene-arving står godt nok i spidsen for den jyske virksomhed, men han detailstyrer ikke og giver i stedet de ansatte god plads.

Det er ikke kun i Danmark, at kunderne er vilde med butikker fyldt med større og mindre nipsgenstande. Der er også stor efterspørgsel i udlandet, og det regner Søstrene Grene med at lukrere på. Virksomheden åbner blandt andet sin første butik på fredag i Irland. Det skriver Børsen

For bare et par år siden, lå det dog ikke i kortene, at Søstrene Grene skulle vokse så hurtigt, som virksomheden gør i disse år. Men det har administrerende direktør siden 2012, Mikkel Grene, ændret på de seneste år. Han ejer desuden 50 procent af virksomheden sammen med sin bror, og han tilskriver en del af succesen, at han ansætter gode medarbejdere og dernæst lader dem gøre deres arbejde. 

- Jeg er helt overbevist om, at en af hovedårsagerne til, at vi har haft succes de senere år, er, at vi har turdet ansætte nogle folk, der på hver deres felt er langt dygtigere end os selv, og at vi har givet frihed til, at disse dygtige medarbejdere og ledere har kunnet gennemføre nogle ret omfattende forandringer af virksomheden, siger Mikkel Grene til Børsen.

Ydmyghed og tilstedeværelse 

Søstrene Grene har i dag 100 butikker, og Mikkel Grene regner med, at dette tal bliver fordoblet over de næste to år. Han har derfor indset, at han som leder netop skal afsætte tid til at lede og ikke skal bruge tid på en masse andre projekter. Og en del af den gode ledelse er, at lade kompetente medarbejdere træffe afgørelser på de områder, hvor de er eksperter.

- Det kræver ydmyghed at være leder, når virksomheden bliver større. Man kan da godt ind i mellem blive fristet til at skære igennem, men i stedet må man forsøge at udfordre de forslag, der er på bordet. I hvert fald skal man aldrig glemme, at den vigtigste drivkraft er medarbejderes og lederes ideer og ambitioner, siger Mikkel Grene.

Han forklarer, at han altid beder om at blive opdateret på de forskellige områder, men at hans kompetence ligger i, at det er ham, der har det store overblik over alle virksomhedens afdelinger og projekter. Til gengæld træffer han ikke beslutning om, hvilket lagerstyringssystem der er bedst at købe.

- Kommer det dertil, at én bare siger "jamen så ok, du er chefen," og gør som jeg synes, så er medarbejderens motivation tabt. Og så får vi ikke den innovation, der skal udvikle vores virksomhed. Men jeg synes, at jeg er ret god til at tie stille, uddelegere og ikke bestemme alting selv, forklarer han.

LÆS OGSÅ: Søstrene Grene fejrer milepæl med nye vækstmål



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD