Sådan leder man en kæde i vild vækst
Søstrene Grene-arving står godt nok i spidsen for den jyske virksomhed, men han detailstyrer ikke og giver i stedet de ansatte god plads.
Det er ikke kun i Danmark, at kunderne er vilde med butikker fyldt med større og mindre nipsgenstande. Der er også stor efterspørgsel i udlandet, og det regner Søstrene Grene med at lukrere på. Virksomheden åbner blandt andet sin første butik på fredag i Irland. Det skriver Børsen.
For bare et par år siden, lå det dog ikke i kortene, at Søstrene Grene skulle vokse så hurtigt, som virksomheden gør i disse år. Men det har administrerende direktør siden 2012, Mikkel Grene, ændret på de seneste år. Han ejer desuden 50 procent af virksomheden sammen med sin bror, og han tilskriver en del af succesen, at han ansætter gode medarbejdere og dernæst lader dem gøre deres arbejde.
- Jeg er helt overbevist om, at en af hovedårsagerne til, at vi har haft succes de senere år, er, at vi har turdet ansætte nogle folk, der på hver deres felt er langt dygtigere end os selv, og at vi har givet frihed til, at disse dygtige medarbejdere og ledere har kunnet gennemføre nogle ret omfattende forandringer af virksomheden, siger Mikkel Grene til Børsen.
Ydmyghed og tilstedeværelse
Søstrene Grene har i dag 100 butikker, og Mikkel Grene regner med, at dette tal bliver fordoblet over de næste to år. Han har derfor indset, at han som leder netop skal afsætte tid til at lede og ikke skal bruge tid på en masse andre projekter. Og en del af den gode ledelse er, at lade kompetente medarbejdere træffe afgørelser på de områder, hvor de er eksperter.
- Det kræver ydmyghed at være leder, når virksomheden bliver større. Man kan da godt ind i mellem blive fristet til at skære igennem, men i stedet må man forsøge at udfordre de forslag, der er på bordet. I hvert fald skal man aldrig glemme, at den vigtigste drivkraft er medarbejderes og lederes ideer og ambitioner, siger Mikkel Grene.
Han forklarer, at han altid beder om at blive opdateret på de forskellige områder, men at hans kompetence ligger i, at det er ham, der har det store overblik over alle virksomhedens afdelinger og projekter. Til gengæld træffer han ikke beslutning om, hvilket lagerstyringssystem der er bedst at købe.
- Kommer det dertil, at én bare siger "jamen så ok, du er chefen," og gør som jeg synes, så er medarbejderens motivation tabt. Og så får vi ikke den innovation, der skal udvikle vores virksomhed. Men jeg synes, at jeg er ret god til at tie stille, uddelegere og ikke bestemme alting selv, forklarer han.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter