Derfor har Søstrene Grene stor succes med sociale medier
Om Søstrene Grene
SG Holding, selskabet bag Søstrene Grene, har netop offentliggjort deres seneste regnskab. Resultatet lyder på 34,5 millioner kroner før skat, mod 22,5 millioner kroner i 2014, hvilket er en forbedring på 53 procent. I regnskabsåret har den danske detailkæde åbnet 20 nye butikker i Danmark og udlandet.
Søstrene Grene har senest meldt ud, at kæden nu rykker til Tyskland, hvor kæden vurderer, at der er potentiale til op mod 200 butikker.
De fleste af Søstrene Grenes butikker er drevet på franchisebasis for 'at sikre et stærkt ejerskab og engagement' i den enkelte butik.
På blot to år er butikskæden vokset fra omkring 30.000 følgere på Facebook til over 420.000. Læs, hvordan det er gjort.
Som omtalt her på detailfolk.dk onsdag i artiklen 'Søstrene Grene viser vilde vækstrater', går det på alle måder godt for butikken, som sælger nipsgenstande til hjemmet.
Således kom butikskæden ud af regnskabsåret 2014/2015 med et overskud på 34,5 millioner kroner før skat mod et overskud på 22,5 millioner kroner året før.
Den store succes har flere årsager. Én af dem er den aktive brug af sociale medier.
- De sociale medier, og særligt Facebook og Instagram, er en central og integreret del af vores forretningsstrategi. Det er fantastiske platforme til at indgå i tæt dialog med kunderne og levere markedsføring på kundernes præmisser. Det vil sige markedsføring, som skaber reel værdi for kunderne, og ikke blot et kommercielt fokus på mersalg. Vores ambition og strategi med de sociale medier er uomtvisteligt at opbygge loyalitet og langvarige kunderelationer, fortæller Mads Jensen, kommerciel direktør i Søstrene Grene.
For to år siden havde butikskæden ifølge Mads Jensen omkring 30.000 følgere på Facebook. I dag har de kendte søstre 422.000 følgere - eller 'likes' - på Facebook, alene på den danske side. Dertil skal lægges 184.000 'følgere' på Instagram.
LÆS OGSÅ: Søstrene Grene vil åbne butikker i Tyskland
Forskel på Facebook og Instagram
I et interview med detailfolk.dk løfter Søstrene Grene sløret for, hvordan succesen er opnået.
- Vores overordnede strategi er, at vi skal være så værdiskabende i vores kommunikation, at vores kunder aktivt vælger til at høre fra os - og ikke skal døjes med at vælge os fra. Vi vil ikke spamme med traditionel reklameindhold, som på den lange bane blot trætter vores kunder. Vi vil skabe oprigtig merværdi for folk og tilbyde så stærkt indhold, at folk får lyst til at følge os, fordi de bliver inspirerede, fortæller den kommercielle direktør til detailfolk.dk.
Og uddyber:
- Vores tommelfingerregel er: Poster vi et opslag på grund af et kommercielt hensyn, eller poster vi det for at skabe merværdi for folk?
Ifølge Mads Jensen har Søstrene Grene stor succes med at lave såkaldte DIY-videoer (forkortelse for do it yourself) målrettet piger og kvinder:
- Vi forsøger at skabe et feminint univers, som bygger videre på den oplevelse, det er at besøge vores butikker. En af de ting, som kunderne har taget rigtig godt imod, er vores gør-det-selv-videoer på Facebook, men vi producerer en del forskelligt indhold efterhånden.
- På Instagram har vi en anden strategi. Her fremviser vi udelukkende nye produkter via billeder, men også her gør vi det for at skabe værdi for kunderne. Vi viser nemlig kun et udpluk af vores nye varer, så kunderne har mulighed for at følge med i vores produktudvikling. Vi kunne eksempelvis aldrig drømme om at poste et produkt, som ikke sælger godt i håbet om at få det solgt. Det skal have interesse og nyhedsværdi. Så vi forsøger at dyrke Facebook og Instagram på mediernes præmisser, fortæller Mads Jensen.
LÆS OGSÅ: Søstrene Grene kaster sig over ny kategori
Stigende fokus på sociale medier
På tre år har Søstrene Grene tredoblet antallet af medarbejdere, der arbejder fuldtids med sociale medier. I dag er der alene på den danske del fire personer, som producerer indhold, planlægger og udstikker de overordnede retningslinjer (tre content marketingmedarbejdere og en social media planner). Desuden er der én person i hvert af de lande udover Danmark, hvor Søstrene Grene har butikker. Vedkommende svarer her på spørgsmål og henvendelser på det lokale sprog, som folk har via for eksempel sociale medier. Alt i alt betyder det, at omkring 10 personer arbejder målrettet med Facebook og Instagram.
- Hvordan er jeres fordeling af markedsføring mellem traditionel markedsføring via reklamer og kontakt med jeres kunder via sociale medier?
- For to år siden gik cirka 95-98 procent af vores markedsføringsaktiviteter til mere traditionel markedsføring, mens 2-5 procent var til brug på sociale medier. I dag er fordelingen omkring 75 procent mod 25 procent på sociale medier, svarer kommerciel direktør Mads Jensen.
LÆS OGSÅ: Søstrene Grene indtager nyt land
Succeskriterier?
- Sammenlagt har Søstrene Grene i dag 606.000 følgere på Facebook og Instagram. Hvad er succeskriterier for fremtiden?
- Vi har som sådan ingen eksakte tal for, hvor mange følgere vi skal have. For os er det vigtigste, at folk føler værdi ved det, vi laver, så de aktivt vælger os til for deres egen skyld.
- I det ønskescenarie, som vi stræber imod, forestiller jeg mig altid, at vores kunder finder så meget værdi ved vores platforme, at det ikke er utænkeligt, at de vil sætte sig til bords med en kop kaffe, og logge på en af vores social medieplatforme som et frirum i den hektiske hverdag. Her vil de kunne hygge sig med forskelligartet indhold som eksempelvis vores DIY-videoer, styling-tips og artikler - og selvfølgelig også kunne følge med i vores produktunivers. Alt sammen med fokus på at berige kundernes hverdag, forklarer Mads Jensen.
Der er i dag 87 Søstrene Grene-butikker i Danmark, Norge, Sverige, Holland, Island, Frankrig, Spanien og Japan. Inden udgangen af 2015 regner Søstrene Grenes administrerende direktør, Mikkel Grene, dog med, at kæden er oppe på 100 butikker. De næste 12 måneder håber direktøren, at omsætningen kommer til at runde en milliard kroner.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter