Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Sådan bliver du selvstændig som franchisetager

Franchising-rådgiver Toke Allentoft
Foto: Søren Duran Duus



Hvad er franchising?

Franchise eller franchising kan kort beskrives som den måde, hvorpå den franchisegiver, der ejer forretningssystemet, kan outsource eller uddelegere den kundeorienterede del af systemet til en samarbejds-partner. Partneren – franchisetageren – må bruge systemets handelsnavn i sin markedsføring, men skal drive forretningen i eget navn i et bestemt område i en aftalt periode.

Den viden, som franchisegiver overdrager, er franchisegivers knowhow, og den skal være detaljeret beskrevet i en manual. Franchisemanualen beskriver nøje, hvordan franchise forretningen skal ledes.

Kendte kæder

Sunset Boulevard, Louis Nielsen, Kvik, Søstrene Grene, Punkt 1, Expert, McDonald’s og Burger King er blandt de kæder, som benytter sig af franchisekonceptet.

På eksportmarkederne er det for eksempel IC Group, Bestseller, Ecco, Jysk og Boconcept, som ifølge erhvervsmand og rådgiver inden for franchising Toke Allentoft ’holder fanen højt og flot repræsenterer dansk kunnen, men som ikke synes at vise interesse for at udvikle franchising nationalt’.

Thursday den 15 October 2015 kl. 06:10 af: Søren Duran Duus

Sandsynligheden for at overleve som franchisetager er langt større end sandsynligheden for at klare den som 100 procent selvstændig.

- Otte ud af ti overlever som franchisetagere. Det viser udenlandske undersøgelser, og sådan synes det også at være i Skandinavien. Modsat overlever kun en tredjedel af de, der etablerer sig på egen hånd, de første tre år.

Det fortæller Toke Allentoft, ejer af Franchise Consult samt halvpartner i Chainindex, der knytter franchise-forbindelser og rådgiver om franchising.

- Over hele verden bruger virksomheder franchising i stigende omfang. Franchising er en dynamisk og effektiv vej til vækst, der kræver mindre kapital til ekspansion end vækst gennem udvikling af egne forretningsenheder, uddyber Toke Allentoft.

Som led i detailfolk.dk’s artikelserie om franchising bragte vi tirsdag artiklen ’Derfor satser Punkt 1 på franchising i ekspansion’ som den tredje inspirationsartikel om franchisekonceptet, der ligesom mange andre koncepter stammer fra USA, hvor det for alvor vandt frem i en professionaliseret form omkring midten af 1900-tallet.

Toke Allentoft giver i sin bog ’Selvstændig som franchisetager’ blandt andet følgende råd til dem, der overvejer at blive selvstændig som franchisetager:

Overblik

Det er vigtigt, at du sørger for at skaffe dig et bredt overblik over de muligheder, der byder sig på markedet. Det kræver, at du ser dig lidt omkring de steder, hvor koncepter typisk udbydes. På franchiseportalen ChainIndex.dk, iværksætterportalen amino.dk og i annoncer på Google under franchising vil du sandsynligvis finde hovedparten af de koncepter, der på ethvert tidspunkt udbydes til mulige franchisetagere.

Vælg den rigtige branche

Det er vigtigt, at gøre sig klart, i hvilken branche og i hvilken forretnings- form du har lyst til og evner for et liv som selvstændig. Du skal lytte til både hjertet og fornuften. Lad blot både familie og venner give deres mening til kende, for ofte rækker selverkendelsen ikke så helt langt, som du selv tror.

Lav din egen markedsundersøgelse

Når du har besluttet dig for en branche og en forretningsform, bør du bruge både tid og kræfter på at undersøge det marked, som du planlægger at blive selvstændig på. Er produktet eller servicen kendt og anerkendt, efterspørges det stabilt og er det følsomt for ændringer i konjunkturerne? Har produktet eller servicen en fremtid, år du vurderer samfundsudviklingen, er der nærliggende udviklingsmuligheder, og hvordan er konkurrencen?

Find den rigtige franchisekæde

Når du har undersøgt markedet, og når du har vurderet, at der er gode forretningsmuligheder både nu og fremover, kan du forsøge at finde de franchisekæder, der eventuelt opererer på det pågældende marked. Der vil ofte være flere end en, og du vil opdage, at du sympatiserer mere med den ene end den anden, fordi kædens knowhow, brand og markedsføring har påvirket dine følelser positivt eller negativt.

Det er vigtigt at kunne føle sig stolt over og glad og tilfreds med at være en del af den kæde, man repræsenterer. Når du har følt efter, og når du måske også har søgt oplysninger om, hvad andre, som du respekterer, mener, og når du har lagt alle de oplysninger, du har indsamlet sammen, og når du føler dig ganske sikker, så kan du gå videre i dine undersøgelser.

Artiklen fortsætter på næste side


Forrige side 1 2 Næste side

Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD