Sådan bliver du selvstændig som franchisetager
Hvad er franchising?
Franchise eller franchising kan kort beskrives som den måde, hvorpå den franchisegiver, der ejer forretningssystemet, kan outsource eller uddelegere den kundeorienterede del af systemet til en samarbejds-partner. Partneren – franchisetageren – må bruge systemets handelsnavn i sin markedsføring, men skal drive forretningen i eget navn i et bestemt område i en aftalt periode.
Den viden, som franchisegiver overdrager, er franchisegivers knowhow, og den skal være detaljeret beskrevet i en manual. Franchisemanualen beskriver nøje, hvordan franchise forretningen skal ledes.
Kendte kæder
Sunset Boulevard, Louis Nielsen, Kvik, Søstrene Grene, Punkt 1, Expert, McDonald’s og Burger King er blandt de kæder, som benytter sig af franchisekonceptet.
På eksportmarkederne er det for eksempel IC Group, Bestseller, Ecco, Jysk og Boconcept, som ifølge erhvervsmand og rådgiver inden for franchising Toke Allentoft ’holder fanen højt og flot repræsenterer dansk kunnen, men som ikke synes at vise interesse for at udvikle franchising nationalt’.
Sandsynligheden for at overleve som franchisetager er langt større end sandsynligheden for at klare den som 100 procent selvstændig.
- Otte ud af ti overlever som franchisetagere. Det viser udenlandske undersøgelser, og sådan synes det også at være i Skandinavien. Modsat overlever kun en tredjedel af de, der etablerer sig på egen hånd, de første tre år.
Det fortæller Toke Allentoft, ejer af Franchise Consult samt halvpartner i Chainindex, der knytter franchise-forbindelser og rådgiver om franchising.
- Over hele verden bruger virksomheder franchising i stigende omfang. Franchising er en dynamisk og effektiv vej til vækst, der kræver mindre kapital til ekspansion end vækst gennem udvikling af egne forretningsenheder, uddyber Toke Allentoft.
Som led i detailfolk.dk’s artikelserie om franchising bragte vi tirsdag artiklen ’Derfor satser Punkt 1 på franchising i ekspansion’ som den tredje inspirationsartikel om franchisekonceptet, der ligesom mange andre koncepter stammer fra USA, hvor det for alvor vandt frem i en professionaliseret form omkring midten af 1900-tallet.
Toke Allentoft giver i sin bog ’Selvstændig som franchisetager’ blandt andet følgende råd til dem, der overvejer at blive selvstændig som franchisetager:
Overblik
Det er vigtigt, at du sørger for at skaffe dig et bredt overblik over de muligheder, der byder sig på markedet. Det kræver, at du ser dig lidt omkring de steder, hvor koncepter typisk udbydes. På franchiseportalen ChainIndex.dk, iværksætterportalen amino.dk og i annoncer på Google under franchising vil du sandsynligvis finde hovedparten af de koncepter, der på ethvert tidspunkt udbydes til mulige franchisetagere.
Vælg den rigtige branche
Det er vigtigt, at gøre sig klart, i hvilken branche og i hvilken forretnings- form du har lyst til og evner for et liv som selvstændig. Du skal lytte til både hjertet og fornuften. Lad blot både familie og venner give deres mening til kende, for ofte rækker selverkendelsen ikke så helt langt, som du selv tror.
Lav din egen markedsundersøgelse
Når du har besluttet dig for en branche og en forretningsform, bør du bruge både tid og kræfter på at undersøge det marked, som du planlægger at blive selvstændig på. Er produktet eller servicen kendt og anerkendt, efterspørges det stabilt og er det følsomt for ændringer i konjunkturerne? Har produktet eller servicen en fremtid, år du vurderer samfundsudviklingen, er der nærliggende udviklingsmuligheder, og hvordan er konkurrencen?
Find den rigtige franchisekæde
Når du har undersøgt markedet, og når du har vurderet, at der er gode forretningsmuligheder både nu og fremover, kan du forsøge at finde de franchisekæder, der eventuelt opererer på det pågældende marked. Der vil ofte være flere end en, og du vil opdage, at du sympatiserer mere med den ene end den anden, fordi kædens knowhow, brand og markedsføring har påvirket dine følelser positivt eller negativt.
Det er vigtigt at kunne føle sig stolt over og glad og tilfreds med at være en del af den kæde, man repræsenterer. Når du har følt efter, og når du måske også har søgt oplysninger om, hvad andre, som du respekterer, mener, og når du har lagt alle de oplysninger, du har indsamlet sammen, og når du føler dig ganske sikker, så kan du gå videre i dine undersøgelser.
Artiklen fortsætter på næste side
Forrige side | 1 2 | Næste side |
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter