Derfor satser Punkt 1 på franchising i ekspansion
Hvad er franchising?
Franchise eller franchising kan kort beskrives som den måde, hvorpå den franchisegiver, der ejer forretningssystemet, kan outsource eller uddelegere den kundeorienterede del af systemet til en samarbejds-partner. Partneren – franchisetageren – må bruge systemets handelsnavn i sin markedsføring, men skal drive forretningen i eget navn i et bestemt område i en aftalt periode.
Den viden, som franchisegiver overdrager, er franchisegivers knowhow, og den skal være detaljeret beskrevet i en manual. Franchisemanualen beskriver nøje, hvordan franchise forretningen skal ledes.
Kendte kæder
Sunset Boulevard, Louis Nielsen, Kvik, Søstrene Grene, Punkt 1, Expert, McDonald’s og Burger King er blandt de kæder, som benytter sig af franchisekonceptet.
På eksportmarkederne er det for eksempel IC Group, Bestseller, Ecco, Jysk og Boconcept, som ifølge erhvervsmand og rådgiver inden for franchising og ejer af Franchise Consult Toke Allentoft ’holder fanen højt og flot repræsenterer dansk kunnen, men som ikke synes at vise interesse for at udvikle franchising nationalt’.
Der er især én vigtig faktor, som skal lykkes, hvis landets største hvidevarekæde skal have succes med at vinde markedsandele, siger direktøren.
Telefonen ringer hyppigt hos Punkt 1’s direktør, Jesper Holmegaard, som også denne råkolde oktoberdag har travlt på hovedkontoret i Glostrup vest for København.
Ligesom Jesper Boysen, administrerende direktør for Power A/S, som Punkt 1-kæden hører under, skiftede Jesper Holmegaard i 2013 fra Elgiganten i jagten på nye udfordringer efter 12 år hos Elgiganten, hvor han sluttede med titlen som salgsdirektør.
35-årige Jesper Holmegaard er en direktør med store ambitioner, og han er personen, der skal cementere og udbygge Punkt 1’s position som Danmarks største hvidevarekæde.
- Vi har ekspanderet ved at udbygge vores netværk af dygtige og solide forhandlere og franchisetagere, fortæller Jesper Holmegaard til detailfolk.dk, som er på besøg.
Flere end 20 butikker på vej
Da Punkt 1 slog dørene op i september 2003, var det med Skousen-kæden som den største konkurrent. Det er det stadig, men Punkt 1-kæden vil nu vinde markedsandele, og strategien er helt klar.
- Vi ser +20 potentielle byer, hvor der skal ligge en Punkt 1-forretning. Vores force er, at Punkt 1 er en lokal butik, at priserne er konkurrencedygtige med tilhørende god service før, under og efter købet, og hvor en lokal fagmand kommer ud til kunden og sørger for, at varen bliver opsat og fungerer. Det sætter mange kunder pris på, samtidig med at de gerne vil gøre en god handel, fremhæver Jesper Holmegaard, som derfor mener, at franchising er den perfekte forretningsmodel for Punkt 1.
- Ved franchising er det netop den lokale ejer, som kunderne møder i butikken, og det giver en tryghedsfornemmelse for mange at handle med den lokale fagmand, uddyber Punkt 1-direktøren.
LÆS OGSÅ: ’Franchising har enormt potentiale i Danmark’
Derfor franchising
I dag har Punkt 1-kæden 48 butikker, hvoraf kæden selv driver seks butikker – alle beliggende i Storkøbenhavn – mens de øvrige drives af franchisetagere over hele landet. I sidste uge åbnede en Punkt 1-butik i Give, mens endnu en butik åbner senere i denne måned i en landets største byer. Begge som franchising.
- Står det til os, så åbner vi ikke selv flere Punkt 1-butikker, men vi gør det, hvis det bliver nødvendigt i tilfælde af, at vi ikke kan finde franchisetagere.
- Det giver en fantastisk dynamik og inputs til os, når det er en franchisetager, som selv ejer butikken, og vil gøre alt for, at det går hans butik godt. Det er jo franchisetagernes egne penge, de har investeret, hvilket medfører, at de kan have et andet fokus end udelukkende at se på profit, som eksempelvis kapitalkæder er kendt for.
- Det er en stor styrke, at franchisetagerne kan koncentrere sig om salg og service, da eksempelvis logistik og markedsføring bliver drevet og styret centralt i kæden, ligesom vi har et enormt centralt lager i Sverige, hvor alle kæder i Expert Nordic A/S, som Power A/S, herunder Punkt 1, er en del af. Endelig kan franchisetagerne trække på kædens knowhow, som blandt andet bygger på et afprøvet og dokumenteret marked, hvor konceptet holder, forklarer Jesper Holmegaard.
LÆS OGSÅ: Franchisetagere strømmer til ny dansk kæde
Artiklen fortsætter på næste side
Forrige side | 1 2 | Næste side |
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter