Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Sådan bruger detailvirksomheder bedst sociale medier

Foto: detailfolk.dk



Thursday den 14 March 2013 kl. 15:42 af: Simone Hansen

Få ekspertens bud på, hvordan du og din detailvirksomhed bedst muligt bruger de sociale medier.

De sociale medier har skabt helt nye muligheder og spilleregler for detailvirksomheder og det er nu pludselig blevet muligt at interagere direkte med massevis af kunder og hverve nye via Facebook, Twitter med mere.

Men pas på. Ikke al markedsføring fungerer på de sociale medier, og vil man bruge dem til at skabe opmærksomhed om sin butik, bør man sætte sig ind i de sociale mediers koncepter. Sådan lyder det fra Kresten Schultz Jørgensen, branding- og kommunikationsekspert, der arbejder som administrerende direktør hos konsulentvirksomheden Lead Agency.

- Sociale medier er kendegivet ved, at man afgiver kontrol. Det skal man gøre sig helt klar. Man kan ikke bruge det som gammeldags PR med en afsender og modtager. Nogen forsøger, men det er imod de sociale mediers natur, forklarer han til detailfolk.dk.

Kresten Schultz Jørgensen har derfor opstillet fire forskellige måder, detailvirksomheder kan bruge de sociale medier:

1. Debatforum
- Butikker kan bruge de sociale medie til at debattere ting, der er relevante for deres forretning. Her nedspiller man sig selv som afsender og taler i stedet om nye tendenser, forskningsprojekter og lignende inden for ens produktområde og deltager i debatten. Det kunne eksempelvis være, når Lego laver en side om børn og leg. Her gør man ikke reklame for sit produkt, men ønsker i stedet at starte en debat om f.eks. det gode børneliv.

2. Gratis markedsanalyse
- Detailvirksomheder kan også blot nøjes med at observere, hvad folk skriver på de sociale medier. Det er en god mulighed for at følge med følge med i hvilke ting og produkter, der interesserer forbrugerne, og det er en alle tiders måde at spare penge på fokusgrupper og markedsanalyser.

3. Innovation
- En anden mulighed er at bruge de sociale medier innovativt og lave et site til dine kernekunder og sige: ’Jeg vil gerne lytte til jer, fortæl mig, hvad der interesserer jer, så tager vi det med i vores overvejelser’. Det er vigtigt, at man er meget ydmyg og ikke bruger det til at promovere sig selv. Det er meningen, at kunderne skal give ideer, som man så kan overveje at gå videre med.

4. Krisekommunikation
- Sidst kan man bruge sociale medier til at monitorere, hvad der sker derude og for eksempel se, om det er noget kritik og bagtaleri i gang. Især store virksomheder forsømmer ofte at følge med i den slags. 

Hav styr på målgruppen

Derudover fastslår Kresten Schultz Jørgensen, at der er to kriterier, der bør være opfyldt, før man kaster sin detailvirksomhed ud på de sociale medier.

- For det første skal du være et brand, der har noget interessant at byde på. Er der for eksempel tale om en skobutik, kan du eksempelvis starte en debat om gode ergonomiske eller italienske sko, siger han og fortsætter:

- For det andet skal du være opmærksom på, om din målgruppe bruger socciale medier såsom Facebook, Linked-in og Twitter. Hvis målgruppen er 60-årige mænd, kan det måske ikke betale sig.



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD