Prisbelønnet direktør holder snuden i rekordsporet
Mens direktøren har planer om at fordoble antallet af butikker, fortsætter årsregnskaberne i kæden med at blomstre.
Igen er der fremgang at spore på både top- og bundlinjen hos Plantorama, som er en kæde bestående af 13 havecentre.
Sidste år kaldte direktøren - Peter Vang Christensen - årsregnskabet for det bedste nogensinde, og sådan lyder meldingen også denne gang.
Omsætningen lander på 592 millioner kroner, mens resultatet før skat beløber sig til 74 millioner - en stigning på 29 procent.
- Det seneste år har i høj grad været præget af stor investeringsaktivitet, hvor vi udover at åbne to nye centre og udbygge tre af de eksisterende er begyndt på to kæmpecentre i Høje Taastrup og Kolding, siger Peter Vang Christensen i en pressemeddelelse.
- Med åbningerne af nye centre i Tilst og Hørsholm er vores stordriftsfordele blevet endnu større, siger direktøren, der sidste år blev kåret som Årets Ejerleder af konsulenthuset PwC
Oplevelser og bæredygtighed
Gennem de senere år har Peter Vang Christensen haft succes med at fokusere på oplevelser. Plantorama-butikkerne har caféer, legeområder og sågar restauranter, mens man i Vejle også har haft en større dinosaur-udstilling.
I år bliver bæredygtighed desuden fremhævet som en vigtig del af konceptet.
- Vores arbejde med bæredygtighed har blandt andet resulteret i mindre spild end tidligere, siger Peter Vang Christensen.
Ved byggeriet af de nye centre, og ombygningen af de eksisterende, er der eksempelvis monteret solceller og opsat regnvandstanke, der sikrer, at flere centre stort set er selvforsynende på vand.
Ser mod udlandet
I skrivende stund råder Plantorama over 13 havecentre, men en ekspansionsplan skal i de kommende år fordoble antallet.
De næste havecentre åbner i Høje Taastrup og Kolding.
- Samtidig med at vi gerne vil udvikle de eksisterende centre, arbejder vi med en langsigtet ekspansionsplan. Inden udgangen af 2030 går vi efter at have 27 Plantorama-centre i Danmark, siger Peter Vang Christensen, der også har kig på udlandet.
- Vi er utrolig glade for og stolte af, hvordan det er gået os indtil videre, og så må vi jo se, hvad fremtiden bringer. Mon ikke vi er en international kæde, hvis vi lægger 35 år mere oveni, siger han.
LÆS OGSÅ: Velkørende kæde fortsætter med at udforske oplevelseskonceptet
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Succesfuld topchef peger på en overset del af kundeoplevelsen
Top 10: Denne butikskæde giver landets bedste kundeoplevelser
Prisbelønnet ejerleder taler om ekspansion i Danmark og udlandet
Konsulenthus udpeger de fem største huller i kundeoplevelsen
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter