Pris-bommert får Matas til at annullere masser af ordrer
Kunder i tusindtal nåede at slå til i netbutikken, før Matas rettede fejlen. Men kan ordrerne annulleres? Forbrugerrådet er i tvivl.
Egentlig havde Matas planlagt at give medlemmerne 20 procents rabat på alle parfumer i netbutikken. Men noget gik galt, skriver BT og Ekstra Bladet.
I flere timer endte parfumerne med at koste en tyver - uanset førpris. Da Matas endelig rettede fejlen, havde 2.800 kunder slået til.
De kommer sandsynligvis til at vente forgæves ved postkassen, for Matas har nemlig annulleret de mange netordrer.
- En parfume, der koster 500 kroner, burde have kostet 400 kroner, men kostede pludselig 20 kroner, siger Elisabeth Toftmann Klintholm til Ekstra Bladet. Hun er chef for Investor Relations og Corporate Affairs i Matas.
- Vi har annulleret ordrerne jævnfør vores generelle handelsbetingelser, hvor vi tager forbehold for pris- og trykfejl, og det må man sige, at der helt tydeligt er tale om i det her tilfælde, fortsætter hun.
Forbrugerrådet er i tvivl
Om Matas med rette kan annullere alle ordrene er svært at vurdere, siger Forbrugerrådets vicedirektør, Vagn Jelsøe, i en kommentar til BT.
Det springende punkt er, om den enkelte kunder handler i god tro. Hvis fejlen er indlysende - koster en bil 20 kroner - har butikken ret til at holde på varerne. Med parfume er det sværere at gennemskue, mener han.
- Man kigger på køberne – om det er en person, der har forstand på det her område og bevidst har handlet på fejlen. Har de købt 100 parfumer, så er der nok en bagtanke. Altså, har man købt mange eksemplarer af varen, ville det tale imod kundens sag, siger Vagn Jelsøe til BT.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter