Opkøb af konkurrerende kæde sender omsætningen i vejret
En større handel styrker omsætningen hos Synoptik, hvor inflationen til gengæld vejer tungt.
For præcis et år siden fik Synoptik godkendt overtagelsen af brillekæden SmartEyes, som har butikker i Danmark, Norge og Tyskland.
Handlen trækker tydelige spor efter sig i årsregnskabet for Synoptik A/S, hvor omsætningen stiger til 2,6 milliarder kroner.
- Omsætningen var markant højere i 2022 end i 2021, som forventet i årsrapporten for 2021, primært på grund af opkøbet af SmartEyes, slår ledelsen fast i årsrapporten.
Til gengæld taber Synoptik lidt terræn på både driften og bundlinjen, men uden på nogen måde at nærme sig minustal.
- Faldet skyldes primært den generelle høje inflation på vores markeder og et negativt valutaudsving, skriver ledelsen.
Synoptik har 102 butikker i Danmark og endnu flere på det svenske marked. Butikkerne i Smart Eyes-kæden kører videre som et selvstændigt brand efter opkøbet.
I det kommende årsregnskab forventer ledelsen en vækst i omsætningen på omkring 5 procent og et overskud magen til det i 2022.
SYNOPTIK A/S
Tal står opført i T. DKK
Omsætning
2022: 2.606.926
2021: 2.366.145
2020: 2.053.039
Driftsresultat
2022: 236.001
2021: 320.787
2020: 236.738
Årets resultat
2022: 163.073
2021: 234.832
2020: 178.125
Kilde: Synoptik A/S, Annual Report for 2022
LÆS OGSÅ: Synoptik skifter stil: De sjove reklamer har tabt pusten
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter