Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Brillekæde stopper med ulovlige rykkergebyrer

Foto: Colourbox



Tuesday den 9 May 2023 kl. 11:47 af: Kristian Holgersen

Myndighederne har fået brillekæde til at stoppe opkrævningen af ulovlige gebyrer. De ramte kunder skal have deres penge tilbage.

Forbrugerombudsmanden har netop prikket Synoptik på skulderen for at gøre kæden opmærksom på brugen af rykkergebyrer.

Ifølge en pressemeddelelse har Synoptik valgt at efterkomme Forbrugerombudsmandens anmodninger og holder dermed inde med rykkergebyrerne, mens de ramte kunder får penge tilbage.

Sagen drejer sig om en kunde med fast brilleabonnement, der blev opkrævet rykkergebyrer for 1.548,50 kroner på grund af manglende betalinger.

- Renteloven sætter grænser for, hvor mange gange en virksomhed må kræve gebyrer for at rykke for betaling af samme restance hos en kunde, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

- Reglerne har til formål på den ene side at dække virksomheders rimelige inddrivelsesomkostninger og på den anden side sikre, at inddrivelse ikke bliver en indtjeningskilde i sig selv, siger hun.

Efter 22 måneder, hvor den pågældende kunde havde foretaget enkelte betalinger, skyldte kunden cirka 7.500 kroner til brillekæden for udestående abonnementsbetalinger og rykkergebyrer.

I den periode, hvor kunden havde abonnementet hos brillekæden, sendte brillekæden 28 opkrævninger af gebyrer på 5,50 kroner eller 105,50 kroner. De 5,50 kroner udgjorde fejlagtigt opkrævede betalingsgebyrer.

Da kunden skyldte flere månedlige abonnementsbetalinger, blev ”rykker 1”, ”rykker 2” og ”rykker 3” ofte faktureret på samme dato med forfaldsdato på tre fortløbende dage.

Synoptik oplyser til Forbrugerombudsmanden, at man er ved at refundere de uberettiget opkrævede gebyrer til både tidligere og nuværende kunder. Det omfatter både dem, som skylder kæden penge, og dem som ikke længere har et økonomisk mellemværende med kæden.

LÆS OGSÅ: Aftale om priser koster bøde på seks millioner



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD