Brillekæde stopper med ulovlige rykkergebyrer
Myndighederne har fået brillekæde til at stoppe opkrævningen af ulovlige gebyrer. De ramte kunder skal have deres penge tilbage.
Forbrugerombudsmanden har netop prikket Synoptik på skulderen for at gøre kæden opmærksom på brugen af rykkergebyrer.
Ifølge en pressemeddelelse har Synoptik valgt at efterkomme Forbrugerombudsmandens anmodninger og holder dermed inde med rykkergebyrerne, mens de ramte kunder får penge tilbage.
Sagen drejer sig om en kunde med fast brilleabonnement, der blev opkrævet rykkergebyrer for 1.548,50 kroner på grund af manglende betalinger.
- Renteloven sætter grænser for, hvor mange gange en virksomhed må kræve gebyrer for at rykke for betaling af samme restance hos en kunde, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
- Reglerne har til formål på den ene side at dække virksomheders rimelige inddrivelsesomkostninger og på den anden side sikre, at inddrivelse ikke bliver en indtjeningskilde i sig selv, siger hun.
Efter 22 måneder, hvor den pågældende kunde havde foretaget enkelte betalinger, skyldte kunden cirka 7.500 kroner til brillekæden for udestående abonnementsbetalinger og rykkergebyrer.
I den periode, hvor kunden havde abonnementet hos brillekæden, sendte brillekæden 28 opkrævninger af gebyrer på 5,50 kroner eller 105,50 kroner. De 5,50 kroner udgjorde fejlagtigt opkrævede betalingsgebyrer.
Da kunden skyldte flere månedlige abonnementsbetalinger, blev ”rykker 1”, ”rykker 2” og ”rykker 3” ofte faktureret på samme dato med forfaldsdato på tre fortløbende dage.
Synoptik oplyser til Forbrugerombudsmanden, at man er ved at refundere de uberettiget opkrævede gebyrer til både tidligere og nuværende kunder. Det omfatter både dem, som skylder kæden penge, og dem som ikke længere har et økonomisk mellemværende med kæden.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter