Online-supermarked med meget salg konkurs
Selv ikke med 20.000 ordrer om dagen kan man være sikker på succes som online-dagligvarebutik. Det må indiske PepperTap erkende.
Mens Coop for nylig lancerede sin nye, store satsning i form af et online-supermarked, der via coop.dk leverer dagligvarer til kunder over hele landet, er håbet blevet slukket hos et andet online-supermarked.
Det drejer sig om indiske PepperTap, der blev grundlagt i november 2014, men som ifølge mediet Quartz allerede er gået konkurs. Det sker, selvom PepperTap umiddelbart kunne ligne en succes.
På et år rejste online-supermarkedet 40 millioner dollar – omkring 262 millioner kroner – og udvidede forretningen til 17 byer i Indien med omkring 20.000 leverede ordrer om dagen.
LÆS OGSÅ: Coop satser omsider på stort online-supermarked
Derfor gik det galt
Ifølge Navneet Singh, der er en af grundlæggerne, er der en række grunde til, at PepperTap ikke tjente penge.
Først og fremmest voksede PepperTap for hurtigt, vurderer Singh. Blandt andet kunne teknologien ikke følge med, og det betød store udfordringer både for PepperTap og for butikkerne, der brugte for meget tid og for mange ressourcer på at skulle opdatere deres egne systemer, så de var tilpasset PepperTaps, skriver Finans, som citerer Quartz.
- I en verden, hvor alt man kan købe gennem en app, ofte er billigere end i de fysiske butikker, har vi måtte give rabatter hver uge, siger Navneet Singh, som desuden forklarer, at det indiske marked for handel med dagligvarer via online-supermarkeder er svært at starte på grund af forhold som demografi, geografi og vaner inden for dagligvarer.
Dansk Supermarked og Dagrofa afventer
Herhjemme har koncernchef for Dansk Supermarked Group, Per Bank, sagt til Finans, at han ikke tror, at det i dag er muligt at tjene penge på nethandel med dagligvarer i Danmark.
Samme opfattelse har Dagrofas administrerende direktør, Per Thau, hvorfor Dagrofas er afventede med at tage konkurrencen op på online-markedet for dagligvarer.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter