Overraskende få køber dagligvarer på nettet
Om undersøgelsen
Undersøgelsen af danskernes produktsøgning og produktkøb er gennemført af Radius Kommunikation på vegne af Eniro Danmark. Undersøgelsen er udført i perioden fra den 24. september til den 8. oktober. Data er indsamlet gennem Epinions Befolkningspanel, hvor i alt 2.049 personer har deltaget.
Data er vejet i forhold til køn, region, alder og uddannelse, så undersøgelsen er repræsentativ for den danske befolkning.
Kilde: Eniro Danmark
Ny undersøgelse viser, at antallet af danskere, der køber dagligvarer på nettet, stort set er uændret over de seneste år. Hovedstadsområdet overrasker.
Mens teknologien og mulighederne stadig hele tiden bliver bedre og bedre, så viser en ny undersøgelse, at danskere stadig er tilbageholdende med at købe dagligvarer på nettet. Således har danskerens mønster stort set ikke ændret sig de sidste tre år.
Det viser en ny undersøgelse fra Eniro Danmark.
Siden sidste år er andelen steget med bare tre procentpoint. 16 procent af danskerne har i 2015 prøvet at klikke dagligvarer ned i indkøbskurven mod 13 procent i 2014. Og af dette mindretal siger over halvdelen, at de kun sjældent køber ind på nettet.
- Det er overraskende, at udviklingen ikke går hurtigere. Jeg tror, at mange havde regnet med, at der på nuværende tidspunkt ville være en større gruppe danskere, som købte deres dagligvarer på nettet, og at flere og flere ville komme til hvert år.
- Men vi kan se i vores undersøgelse, at et flertal fortsat helst vil se varerne, inden de køber dem, og at de fleste stadig bedst kan lide at handle i en fysisk butik, siger Allan Jakobsen, administrerende direktør i Eniro Danmark, i en pressemeddelelse.
LÆS OGSÅ: Dansk Supermarked tvivler på nettets muligheder
Hovedstadsområdet overrasker
I hovedstadsområdet er der dog flere end i resten af landet, som har forsøgt sig med at købe deres dagligvarer på nettet. Det gælder nemlig for 24 procent af københavnerne, mens det til sammenligning ikke er mere end 12 procent af nordjyderne og otte procent af vestjyderne, der har prøvet at fylde indkøbskurven online.
- Det er lidt af et paradoks. Tætheden af supermarkeder i og omkring København er jo enorm, og alligevel er det her, flest køber dagligvarer på nettet. Der er selvfølgelig flest netbutikker, der leverer i hovedstadsområdet, men i resten af landet er der altså også flere muligheder for at handle online. Så der kunne man forvente, at det ville være mere attraktivt for folk at få deres varer leveret til døren, fordi de på den måde ville kunne spare både en længere køretur og mere tid, siger Allan Jakobsen.
De største aktører på markedet for dagligvarehandel på nettet er Nemlig.com, irma.dk, superbest.dk og Osuma.
LÆS OGSÅ: Nemlig.com afslører ny stor satsning
Fakta fra undersøgelsen
- Otte procent af danskerne foretrækker at købe dagligvarer på nettet, mens 87 procent foretrækker at købe dem i en fysisk butik. De tilsvarende tal for 2014, 2013 samt 2012 er hhv. syv og 90 procent.
- 16 procent af danskerne har prøvet at købe dagligvarer på nettet. Til sammenligning gjaldt det samme for 13 procent i 2014.
- 24 procent af københavnerne har prøvet at købe dagligvarer på nettet. De tilsvarende tal for Nord- og Vestjylland er hhv. 12 og otte procent.
- Ni procent af de danske kvinder foretrækker at købe dagligvarer på nettet, mens syv procent af de danske mænd foretrækker det samme.
- 17 procent af de danske kvinder har prøvet at købe dagligvarer på nettet. Til sammenligning gælderdet samme for 14 procent af mændene.
- 36 procent af de danskere, som har prøvet at købe dagligvarer på nettet, er mere tilbøjelige til at købe dagligvarer på nettet, hvis det er billigere end i fysiske butikker. 30 procent, hvis de ikke har overskud til at købe ind. Og 29 procent, hvis hverdagen er ekstra travl.
- Blandt de danskere, som ikke foretrækker at købe dagligvarer på nettet, siger 64 procent, at årsagen til det er, at de helst vil kunne se varerne, inden de køber dem, og 62 procent siger, at de godt kan lide at handle i en fysisk butik.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter