Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Nyt it-system skal ruste Coop i kampen om kunderne

Foto: detailfolk.dk



Friday den 2 May 2014 kl. 14:12 af: Freja Thorbech

38.000 Coop-ansatte skal sættes ind i et nyt it-system i et forsøg på at effektivisere, så medarbejdernes tid frigøres til kunderne.

Nu implementerer Coop et nyt it-system.

Det såkaldte SAP-system skal effektivisere arbejdsgangene i dagligvarekoncernen, så medarbejderne kan fokusere mere på kunder end på administration. Dermed håber Coop at blive bedre rustet til fremtidens konkurrence i detailbranchen.

Og en ting er at få teknikken til at virke, noget helt andet er at få alle 38.000 Coop-ansatte til at bruge systemet på en ensartet måde.

- Uden forankring hos medarbejderne kan vi ikke realisere projektets fordele. Derfor er implementeringen en meget større organisatorisk forandringsopgave snarere end et teknisk it-projekt. Vi kan stille alle tænkelige redskaber til rådighed for vores medarbejdere og butikker. Men hvis de ikke kan se, hvorfor de skal bruge nye redskaber, så kommer vi ingen vegne, siger forandringsleder Malene Kingo fra Coop’s interne såkaldte sCoop-forandringsteam, der skal få medarbejderne gjort klar til det nye system gennem kommunikation og træning.

Ledere skal gennemføre e-læringsforløb

I første omgang rundede man en milepæl 1. maj, da det såkaldte SAP HR-modul og SuccessFactors blev indført for at understøtte HR processer og for at give alle ledere i Coop et komplet overblik over alt, der vedrører personaleadministration og -udvikling i koncernen

I tæt samarbejde med konsulent- og undervisningsfirmaet Peak Consulting Group har sCoop netop gennemført en lang række udrulningsmøder i butikker over hele landet og udviklet et e-læringsforløb, som 4.000 varehuschefer, butikschefer, uddelere, distriktschefer, afdelingschefer, administrative chefer, ledere på logistikcentre, samt ledere og medarbejdere på hovedkontoret skal gennemføre, så de bliver i stand til at bruge SAP HR.

- Vi har fået skabt et øget kendskab og forståelse i organisationen for programmet hos et stort antal ledere, der er vant til at træffe beslutninger på egen hånd. Det vil lette implementeringen af en moderniseret infrastruktur, så vi kan komme tættere på vores målsætning om at bruge mindre tid på administrative opgaver og på sigt få frigjort ressourcer til flere aktiviteter, der skaber værdi for vores kunder i butikkerne, siger Malene Kingo Christensen i en udtalelse.

LÆS OGSÅ: Sådan klæder Coop fremtidens detail-ledere på



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD