Nyt it-system skal ruste Coop i kampen om kunderne
38.000 Coop-ansatte skal sættes ind i et nyt it-system i et forsøg på at effektivisere, så medarbejdernes tid frigøres til kunderne.
Nu implementerer Coop et nyt it-system.
Det såkaldte SAP-system skal effektivisere arbejdsgangene i dagligvarekoncernen, så medarbejderne kan fokusere mere på kunder end på administration. Dermed håber Coop at blive bedre rustet til fremtidens konkurrence i detailbranchen.
Og en ting er at få teknikken til at virke, noget helt andet er at få alle 38.000 Coop-ansatte til at bruge systemet på en ensartet måde.
- Uden forankring hos medarbejderne kan vi ikke realisere projektets fordele. Derfor er implementeringen en meget større organisatorisk forandringsopgave snarere end et teknisk it-projekt. Vi kan stille alle tænkelige redskaber til rådighed for vores medarbejdere og butikker. Men hvis de ikke kan se, hvorfor de skal bruge nye redskaber, så kommer vi ingen vegne, siger forandringsleder Malene Kingo fra Coop’s interne såkaldte sCoop-forandringsteam, der skal få medarbejderne gjort klar til det nye system gennem kommunikation og træning.
Ledere skal gennemføre e-læringsforløb
I første omgang rundede man en milepæl 1. maj, da det såkaldte SAP HR-modul og SuccessFactors blev indført for at understøtte HR processer og for at give alle ledere i Coop et komplet overblik over alt, der vedrører personaleadministration og -udvikling i koncernen
I tæt samarbejde med konsulent- og undervisningsfirmaet Peak Consulting Group har sCoop netop gennemført en lang række udrulningsmøder i butikker over hele landet og udviklet et e-læringsforløb, som 4.000 varehuschefer, butikschefer, uddelere, distriktschefer, afdelingschefer, administrative chefer, ledere på logistikcentre, samt ledere og medarbejdere på hovedkontoret skal gennemføre, så de bliver i stand til at bruge SAP HR.
- Vi har fået skabt et øget kendskab og forståelse i organisationen for programmet hos et stort antal ledere, der er vant til at træffe beslutninger på egen hånd. Det vil lette implementeringen af en moderniseret infrastruktur, så vi kan komme tættere på vores målsætning om at bruge mindre tid på administrative opgaver og på sigt få frigjort ressourcer til flere aktiviteter, der skaber værdi for vores kunder i butikkerne, siger Malene Kingo Christensen i en udtalelse.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter