Her er Coop-kædernes frem- og tilbagegang
Der er stor forskel på, hvordan Coops kæder klarede sig igennem 2013. Se her, hvordan de enkelte kæder klarede året.
Der er svært at komme uden om dukse og problembørn i de fleste danske skoleklasser. Det samme kan man sige om Coops samling af kæder. Her er der stor forskel på, hvem der ligger i top og bund af kædehierarkiet og dermed er med til at trække henholdsvis op og ned i det netop fremlagte årsregnskab for 2013, hvor Coop viser stilstand i omsætningen og halverer sit overskud.
LÆS OGSÅ: Halvering af overskuddet i Coop
Coop oplyser ikke de konkrete resultater for kæderne i regnskabet, men løfter dog sløret for udviklingen.
Duksen i Coop er uden tvivl SuperBrugsen. Kæden med 233 butikker kan bryste sig af at være den mest succesfulde i 2013.
- SuperBrugsen-kæden var den mest succesfulde kæde i koncernen med et resultat, der var langt bedre end såvel året før som budgetteret, skriver Coop i regnskabet.
Omsætningen landede i 2013 på 13,6 milliarder kroner mod 13,7 milliarder kroner året før, hvilket skyldes at en række af de mindre butikker i kæden blev konverteret til andre kæde-koncepter.
Irma fastholder markedsandel
Også Irma har en fremtrædende plads i kædehierarkiet hos Coop. Omsætningen i kæden med 83 butikker i hovedstadsområdet blev fastholdt på 2,4 milliarder kroner, mens resultatet blev forbedret.
- Trods den meget hårde priskonkurrence og discountkædernes vækst lykkedes det Irma at fastholde sin markedsandel og forbedre sit resultat, lyder det i regnskabet.
Efter SuperBrugsen og Irma følger Kvickly, der dog har svært ved at leve helt op til de forventninger, der stilles.
Kæden med de 79 varehuse havde i 2013 en omsætning på 9,2 milliarder kroner inklusiv de 13 brugsforeninger mod en omsætning på 9,3 milliarder kroner året før. I resultatet var der en lille fremgang at spore - dog ikke nok til at blive en del af den øverste halvdel af kædehierarkiet.
- Samlet opnåede Kvickly et resultat, der var bedre end året før, men stadig ikke tilfredsstillende, skriver Coop i regnskabet.
Til Børsen siger topchef Peter Høgsted, at det har krævet store overskud i SuperBrugsen og Irma at opveje tabet i blandt andet Kvickly.
Lukkeloven hæmmer problembørn
I den nederste halvdel af kædehierarkiet, finder man blandt andet DagliBrugsen, der med sine 372 nærbutikker rundt om i landet har været meget mærket af den liberaliserede lukkelov.
Omsætningen lande i 2013 på 6,9 milliarder kroner mod 7,2 milliarder kroner i 2012. Det store fald skyldes, at kæden af to omgange forsøgte at svare igen på den liberaliserede lukkelov ved at sætte de faste priser ned.
Resultatet blev også lavere end året før og bliver af Coop i regnskabet betegnet som "ikke tilfredsstillende".
Det helt store problembarn blandt Coops kæder er dog discountkæden Fakta med sine 431 butikker.
Også her spiller den liberaliserede lukkelov ind. Det relative store fald i Faktas omsætning om søndagen, der begyndte i fjerde kvartal i 2012, da lukkeloven blev fjernet, kom også til at præge 2013. På trods af åbningen af cirka 40 nye butikker forblev kædens omsætning på omkring 10 milliarder kroner. Resultatet bliver i regnskabet beskrevet som "meget utilfredsstillende".
Coop nåede i 2013 en samlet omsætning på 44,4 milliarder kroner mod 44,8 millarder i 2012 excl. moms. Det samlede EBIT-resultat for Coop inklusiv brugsforeningerne blev 235 millioner kroner mod 432 millioner kroner året før.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter