Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Nyt forbrugerklagesystem vedtaget

Foto: detailfolk.dk



Friday den 17 April 2015 kl. 15:01 af: Freja Thorbech

Folketinget har nu vedtaget et nyt forbrugerklagesystem, der blandt andet gør det billigere for butikkerne, når kunderne klager.

Fra 1. oktober træder et nyt forbrugerklagesystem i kraft.

Folketinget vedtog i denne uge en lov om modernisering af det offentlige forbrugerklagesystem med udgangspunkt i en ambition om at gøre klagesagsbehandling mere smidig.

- Det nye klagesystem lægger op til, at forbrugere og erhvervsdrivende i langt højere grad end tidligere søger at finde en fælles løsning på deres sag. Det giver en hurtigere og mere fleksibel behandling af klagesagerne, siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Niels C. Beier.

To faser i klagebehandlingen

Det nye system betyder, at klagebehandlingen inddeles i en såkaldt mediationsfase og en nævnsfase. Det vil sige, at parterne selv kan indgå en aftale uden at involvere Forbrugerklagenævnet. I stedet vil en særlig afdeling under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fungere som en form for mægler mellem kunde og butik.

Og det er en god idé, mener man hos Dansk Erhverv, der repræsenterer en række virksomheder inden for blandt andet detailbranchen.

- Umiddelbart er vi positive over for det. Vi håber, at det giver en hurtigere og mere smidig sagsbehandling med en mediationsfase. At man måske kan løse nogle sager, som er gået i hårdknude parterne imellem ved, at der kommer en tredje part ind over og måske kommer med nogle løsningsforlag, siger chefkonsulent Bo Dalsgaard til detailfolk.dk.

Kan parterne ikke finde en løsning, er det op til forbrugeren at beslutte, om sagen skal for forbrugerklagenævnet. Det koster i så fald forbrugeren 400 kroner, som man dog får igen, hvis man vinder sagen. Det koster 100 kroner for forbrugerne at deltage i mediationen.

Billigere for butikkerne

Det nye forbrugerklagesystem gør det samtidig billigere for de erhvervsdrivende, når forbrugerne klager. Hvor det før kostede cirka 3.000 kroner at indgå et forlig, vil det fremover koste 1.000 kroner.

Også sagsomkostningerne bliver billigere. De afhang tidligere af typen af vare, der blev klaget over, og svingede mellem fire til 13.000 kroner, hvor langt de fleste betalte omkring 8.000 kroner.

Den sats er nu ændret til et fast beløb på 6.000, og det vil ifølge Bo Dalsgaard betyde, at langt de fleste erhvervsdrivende slipper billigere. Noget man også hilser velkommen i Dansk Erhverv, selvom man gerne havde set, at sagsomkostninger for de erhvervsdrivende var blevet endnu billigere.

- Man skal stadigvæk som erhvervsdrivende overveje, at man risikerer at skulle betale 6.000 kroner i sagsomkostninger for en vare, der ofte koster under 2.500 kroner, hvis man tager sagen hele vejen til nævnet og taber den. Men det er trods alt bedre, end det var tidligere, siger Bo Dalsgaard.

Det nye forbrugerklagesystem træder i kraft den 1. oktober 2015.

LÆS OGSÅ: Kundeklagerne får ny direktør



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD