Nyt forbrugerklagesystem vedtaget
Folketinget har nu vedtaget et nyt forbrugerklagesystem, der blandt andet gør det billigere for butikkerne, når kunderne klager.
Fra 1. oktober træder et nyt forbrugerklagesystem i kraft.
Folketinget vedtog i denne uge en lov om modernisering af det offentlige forbrugerklagesystem med udgangspunkt i en ambition om at gøre klagesagsbehandling mere smidig.
- Det nye klagesystem lægger op til, at forbrugere og erhvervsdrivende i langt højere grad end tidligere søger at finde en fælles løsning på deres sag. Det giver en hurtigere og mere fleksibel behandling af klagesagerne, siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Niels C. Beier.
To faser i klagebehandlingen
Det nye system betyder, at klagebehandlingen inddeles i en såkaldt mediationsfase og en nævnsfase. Det vil sige, at parterne selv kan indgå en aftale uden at involvere Forbrugerklagenævnet. I stedet vil en særlig afdeling under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fungere som en form for mægler mellem kunde og butik.
Og det er en god idé, mener man hos Dansk Erhverv, der repræsenterer en række virksomheder inden for blandt andet detailbranchen.
- Umiddelbart er vi positive over for det. Vi håber, at det giver en hurtigere og mere smidig sagsbehandling med en mediationsfase. At man måske kan løse nogle sager, som er gået i hårdknude parterne imellem ved, at der kommer en tredje part ind over og måske kommer med nogle løsningsforlag, siger chefkonsulent Bo Dalsgaard til detailfolk.dk.
Kan parterne ikke finde en løsning, er det op til forbrugeren at beslutte, om sagen skal for forbrugerklagenævnet. Det koster i så fald forbrugeren 400 kroner, som man dog får igen, hvis man vinder sagen. Det koster 100 kroner for forbrugerne at deltage i mediationen.
Billigere for butikkerne
Det nye forbrugerklagesystem gør det samtidig billigere for de erhvervsdrivende, når forbrugerne klager. Hvor det før kostede cirka 3.000 kroner at indgå et forlig, vil det fremover koste 1.000 kroner.
Også sagsomkostningerne bliver billigere. De afhang tidligere af typen af vare, der blev klaget over, og svingede mellem fire til 13.000 kroner, hvor langt de fleste betalte omkring 8.000 kroner.
Den sats er nu ændret til et fast beløb på 6.000, og det vil ifølge Bo Dalsgaard betyde, at langt de fleste erhvervsdrivende slipper billigere. Noget man også hilser velkommen i Dansk Erhverv, selvom man gerne havde set, at sagsomkostninger for de erhvervsdrivende var blevet endnu billigere.
- Man skal stadigvæk som erhvervsdrivende overveje, at man risikerer at skulle betale 6.000 kroner i sagsomkostninger for en vare, der ofte koster under 2.500 kroner, hvis man tager sagen hele vejen til nævnet og taber den. Men det er trods alt bedre, end det var tidligere, siger Bo Dalsgaard.
Det nye forbrugerklagesystem træder i kraft den 1. oktober 2015.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter