Forbrugerne får bedre klagegange
Ny aftale skal modernisere forbrugerklagesystemet, og gøre det hurtigere og billigere for kunderne at klage. Positivt, mener man hos Dansk Erhverv.
Regeringen har indgået en aftale med Venstre og Det Konservative Folkeparti om en modernisering af det offentlige forbrugerklagesystem.
Ifølge erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) vil aftalen gøre det både billigere og hurtigere for forbrugere at klage. Samtidig får forbrugerne mulighed for at klage over 45 nye brancher.
- Den udvidede klageadgang er en væsentlig styrkelse af forbrugerbeskyttelsen. Samtidig er vi blevet enige om en model, som sikrer et effektivt forbrugerklagesystem, der er gearet til at håndtere de mange flere klager, som den udvidede klageadgang vil medføre.
- Jeg synes vi er kommet frem til en god løsning, som fremtidssikrer det offentlige forbrugerklagesystem, siger Henrik Sass Larsen i en pressemeddelelse.
Opdelt i to faser
I det nye forbrugerklagesystem vil der være to faser.
Første fase er en såkaldt mediationsfase, hvor forbrugeren betaler 100 kroner og får hjælp fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til at finde en løsning, som parterne kan acceptere.
Hvis det ikke lykkes, kan forbrugeren vælger at gå videre til anden fase i Forbrugerklagenævnet. Her foregår der en egentlig behandling af klagen i nævnet.
For at gå videre til anden fase skal forbrugeren betale et gebyr på 400 kroner, som tilbagebetales, hvis der indgås forlig, eller forbrugeren vinder sagen.
- I de fleste tilfælde vil det nye system betyde, at det kun kommer til at koste forbrugeren 100 kroner at få behandlet sin klage, siger Henrik Sass Larsen.
Det er en god handel for forbrugeren, fordi det i gennemsnit koster det offentlige cirka 10.500 kroner at behandle en forbrugerklage, fremhæver ministeren.
Med aftalen tilføres der samtidig flere penge til det offentlige forbrugerklagesystem for blandt andet at sikre en hurtig sagsbehandling. Der er tale om 2,5 millioner kroner stigende til 5,4 millioner kroner i 2018.
Forbrugerklagenævnet behandlede i 2013 i alt 2500 sager, hvoraf fire ud af 10 blev afsluttet med et forlig.
I de sager, som endte med en afgørelse i Forbrugerklagenævnet, fik forbrugerne medhold i næsten syv ud af 10 klager.
Erhvervsorganisation er positiv
Hos Dansk Erhverv hilsen man moderniseringen velkommen.
- Vi er positive overfor aftalen om en modernisering af Forbrugerklagenævnet. Vi håber, at den nye mediationsfase vil føre til en hurtigere løsning af sagerne. Samtidig er det vigtigt for os, at de komplicerede og principielle sager stadig vil få en grundig sagsbehandling på nævn, siger Lone Rasmussen, markedschef i Dansk Erhverv.
Særligt den ændrede gebyrstruktur vækker glæde hos Dansk Erhverv.
- Forbrugerne har i dag intet økonomisk incitament til at overveje, om det er rimeligt at sætte hele det tunge og dyre klagesystem i gang og det er ikke hensigtsmæssigt. Fremadrettet bliver det stadig meget billigt for forbrugerne at få prøvet en klage i fase ét, men de får en tilskyndelse til at overveje om sagen vil holde til at blive prøvet i fase to, siger Lone Rasmussen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter