Nye regler for tv-reklamer er klar
Forbrugerombudsmanden er nu klar med en ny vejledning om reklamer på tv. Blandt andet præciseres det med småt.
Hvilke oplysninger skal med i en tv-reklame og hvilke må man udelade?
Det offentliggør Forbrugerombudsmanden nu en vejledning om.
- Formålet med den nye vejledning er at sikre, at hovedbudskaberne i reklamerne er retvisende og afbalancerede, så det ikke er nødvendigt for annoncørerne at korrigere dem i en tekst. Desuden skal tv-seerne have mulighed for at nå at læse teksten. Det har de sjældent nu, siger konstitueret forbrugerombudsmand, Benedikte Havskov Hansen, i en udtalelse.
Vejledningen er blevet til på baggrund af en henvendelse fra TV 2 og Dansk Annoncørforening, der ønskede klarhed på området, hvor Forbrugerombudsmanden indtil nu ikke har haft en vejledning.
Flere retningslinjer på vej
De nye retningslinjer slår fast, at det kan være vildledende, hvis væsentlige oplysninger og begrænsninger i tilbuddet står i en tekst i bunden af skærmbilledet. De præciserer samtidig, at nogle oplysninger kan udelades i visse tilfælde. Det gør sig gældende, hvis de pågældende oplysninger har mindre betydning for tv-seernes bedømmelse af tilbuddet. De skal dog fortsat fremgå på tekst-tv eller en hjemmeside.
Tekster i tv-reklamer bør heller ikke blive brugt til at korrigere de oplysninger, der er i billeder og speak, ligesom de bør have en vis størrelse, varighed og stå på en baggrundsfarve, så det er muligt at nå at læse dem
TV 2 offentliggør offentliggør også snart nye retningslinjer for tekster i reklamer på TV 2’s kanaler, der skærper kravene til tekstens størrelse og varighed. Disse retningslinjer træder i kraft den 1. marts 2015 og er et bilag til Forbrugerombudsmandens vejledning, ligesom de også vil vil indgå i Forbrugerombudsmandens vurdering af tv-reklamer.
Forbrugerombudsmandens vejledning er trådt i kraft den 15. januar 2015.
LÆS OGSÅ: Digital tvist om tilbudsaviser skal afgøres i retten
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter