Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Reklameafgift: FK Distribution stævner EU-Kommisionen

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 7 October 2014 kl. 09:19 af: Freja Thorbech

Nu stævnes EU-kommisionen i sagen om den omdiskuterede danske reklameafgift, og dommen kan få betydning for de danske detailkæder.

Nu indledes et ny kapitel i sagen om den omdiskuterede danske reklameafgift.

Distributionsvirksomheden FK Distribution har nemlig valgt at stævne EU-Kommisionen ved EU-domstolen. Det sker fordi Kommisionen i juli godkendte den danske afgift på et - ifølge FK Distribution - mangelfuldt grundlag.

Advokatfirmaet Bech-Bruun har foretaget en redegørelse på vegne af FK Distribution og konkluderer blandt andet, at godkendelsen er i strid med reglerne om statsstøtte

- Vi mener, at reklameafgiften skaber ulige vilkår for kampen om annoncekroner i et allerede presset marked. EU-Kommissionen forholder sig ikke til, at danske dagblade fritages for reklameafgiften, uanset hvor mange reklamer, de indeholder. Det, mener vi, er konkurrenceforvridende og i strid med reglerne om statsstøtte. Vi opfordrer derfor den danske regering til at droppe afgiften, siger Mads Dahl Andersen, der er adm. direktør i FK Distribution A/S, i en udtalelse.

Har betydning for den danske detailhandel

Den danske regering vedtog den omdiskuterede afgift i 2012.

LÆS OGSÅ: Så kom reklameafgiften

Den betyder, at virksomhederne skal betale 4 kroner per kilo almindeligt papir og 2 kroner per kilo EU-blomstermærket papir for de hustandsomdelte reklamer, de sender ud. Det gælder blandt andet den danske detailhandel, der er blandt de største producenter af tilbudsaviser. 

Kritikken går blandt andet på, at de danske dagblade fritages for reklameafgiften - uanset hvor mange reklamer, de indeholder.

- Afgiften er konkurrenceforvridende i forhold til andre markedsføringskanaler. Det er en urimelig afgift, som vil bremse forbruget og koste danske arbejdspladser. Derfor mener vi, at regeringen bør droppe planerne om at indføre reklameafgiften, siger Lotte Engbæk Larsen, der er markedschef i Dansk Erhverv.

LÆS OGSÅ: Afgifter sender detailkroner i statskassen



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD