Reklameafgift: FK Distribution stævner EU-Kommisionen
Nu stævnes EU-kommisionen i sagen om den omdiskuterede danske reklameafgift, og dommen kan få betydning for de danske detailkæder.
Nu indledes et ny kapitel i sagen om den omdiskuterede danske reklameafgift.
Distributionsvirksomheden FK Distribution har nemlig valgt at stævne EU-Kommisionen ved EU-domstolen. Det sker fordi Kommisionen i juli godkendte den danske afgift på et - ifølge FK Distribution - mangelfuldt grundlag.
Advokatfirmaet Bech-Bruun har foretaget en redegørelse på vegne af FK Distribution og konkluderer blandt andet, at godkendelsen er i strid med reglerne om statsstøtte
- Vi mener, at reklameafgiften skaber ulige vilkår for kampen om annoncekroner i et allerede presset marked. EU-Kommissionen forholder sig ikke til, at danske dagblade fritages for reklameafgiften, uanset hvor mange reklamer, de indeholder. Det, mener vi, er konkurrenceforvridende og i strid med reglerne om statsstøtte. Vi opfordrer derfor den danske regering til at droppe afgiften, siger Mads Dahl Andersen, der er adm. direktør i FK Distribution A/S, i en udtalelse.
Har betydning for den danske detailhandel
Den danske regering vedtog den omdiskuterede afgift i 2012.
LÆS OGSÅ: Så kom reklameafgiften
Den betyder, at virksomhederne skal betale 4 kroner per kilo almindeligt papir og 2 kroner per kilo EU-blomstermærket papir for de hustandsomdelte reklamer, de sender ud. Det gælder blandt andet den danske detailhandel, der er blandt de største producenter af tilbudsaviser.
Kritikken går blandt andet på, at de danske dagblade fritages for reklameafgiften - uanset hvor mange reklamer, de indeholder.
- Afgiften er konkurrenceforvridende i forhold til andre markedsføringskanaler. Det er en urimelig afgift, som vil bremse forbruget og koste danske arbejdspladser. Derfor mener vi, at regeringen bør droppe planerne om at indføre reklameafgiften, siger Lotte Engbæk Larsen, der er markedschef i Dansk Erhverv.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter