Så kom reklameafgiften
Et snævert flertal i Folketinget har endeligt stemt for en reklameafgift på de husstandsomdelte reklamer. Beslutningen møder kritik blandt brancheforeninger.
3 kroner pr. kilo hustandsomdelte reklamer kommer virksomhederne til at skulle betale i reklameafgift - højst sandsynligt allerede fra 1. januar 2013. Allerede i 2014 kommer det til at koste 4 kroner for et kilo - 2 kroner, hvis reklamerne bærer det miljøvenlige EU blomstermærke.
Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB) er ikke overraskende meget utilfreds med afgiften.De 420 millioner kroner, afgiften skal hente hjem til statskassen, mener DRRB bliver mere end udlignet af tab af arbejdspladser og forhøjede forbrugspriser, så regnestykket i sidste ende vil gå i minus.
Dansk Supermarked har tidligere meldt ud, at de vil skære på sideantallet i sine tilbudsaviser, hvis reklameafgiften blev en realitet.
LÆS OGSÅ: Nu bliver tilbudsaviserne tyndere
Skatten er direkte dum
- Jeg kan slet ikke begribe, at folketinget kan få sig selv til at indføre en reklameafgift, når alt peger på, at skatten er ødelæggende for det danske erhvervsliv og vil koste arbejdspladser. I en tid hvor politikerne fjerner fedt- og sukkerafgifter for at bevare arbejdspladser i Danmark, forekommer reklameafgiften mig direkte dum, siger Tine Aurvig-Huggenberger, direktør DRRB, i en kommentar til vedtagelsen i fredags.
Derfor har DRRB også kæmpet for en revisionsklausul, som ville have betydet, at loven skulle evalueres efter et år.
- Det er ingen hemmelighed, at vi mener, at loven har vidtrækkende konsekvenser. Derfor burde folketinget som et minimum have indført en revisionsklausul, så vi om et år kan få et overblik over, hvor meget loven egentlig har ødelagt for det danske erhvervsliv, siger Tine Aurvig-Huggenberger.
Men det har folketinget ikke vurderet nødvendigt.
Grøn afgift sponsorerer grøn check
Pengene skal bruges på en supplerende grøn check til familier med lave indkomster. Derudover skal afgiften hjælpe til at reducere mængden af papiraffald.
For at blive fritaget for afgiften skal aviser udkomme 20 gange på ti måneder, og det vil ramme nogle lokale medier.
Der er dog en række undtagelser fra afgiften. Reklamer for kirker, politiske partier og oplysningsforbund er fritaget, og det er gratisaviser, der udkommer mindst hver 14. dag, også.
Det fik fredag de blå partier, der alle har stemt imod loven, til at protestere og forlange en udsættelse af afstemningen, til loven mere konsekvent tog højde for påvirksingen af de lokale medier med redaktionelt indhold.
Blomstermærke er et skalkeskjul
EU's blomstermærke, der skal få producenter af husstandsomdelte reklamer til at vælge miljørigtigt papir er endnu ikke på plads. Det får - sammen med de mange undtagelser fra afgiften - DRRB til at tvivle på miljøincitamentet bag loven.
- Kald nu en spade for en spade, for med de sidste reguleringer af loven, er der jo helt klart tale om en afgift på tilbudsaviser, hvilket må siges virker konkurrenceforvridende. At miljømærkningen ikke er på plads fortæller mig yderligere, at det handler om at få penge i kassen og ikke at man tænker på miljøet,” siger Tine Aurvig-Huggenberger.
Lovforslaget er en del af aftalen om finansloven for 2012 mellem regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) og Enhedslisten.
Forslaget blev vedtaget af 57 stemmer for forslaget (S, RV, SF, EL) mod 49 stemmer imod forslaget (V, DF, LA, KF).
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter