Facebook-reklamer overhaler julekataloger
De danske butikker benytter sig i højere grad af Facebook end de klassiske julekataloger til at reklamere i julen , viser en ny undersøgelse.
De danske detailhandlere har i den grad taget Facebook til sig.
Det gælder også, når der skal reklameres for årets julehandel, viser en ny medlemsundersøgelse fra Dansk Erhverv.
Her svarer hele 64 procent, at de vil bruge Facebook som markedsføringskanal i julen. Det er mere end de klassiske julekataloger, som godt halvdelen vil benytte sig af. 68 procent satser på reklamer i aviserne.
Og der er en god grund til, at så mange vælger at benytte sig af Facebook, mener markedschef hos Dansk Erhverv Lone Rasmussen.
- Det er et udtryk for, at vores medlemmer bruger alle kanaler for at nå kunder og potentielle kunder, og de er selvfølgelig til stede der, hvor kunderne er, og i dag er kunderne i høj grad til stede på sociale medier, siger hun til detailfolk.dk.
Og selvom Facebook har overhalet de klassiske julekataloger, mener Lone Rasmussen ikke, at man kan lægge katalogerne i graven.
- Jeg tror ikke, at det ene kan erstatte det andet. Det afhænger også meget af, hvilken type kunder man har, siger hun.
Facebook er mere oplagt end andre sociale medier
Undersøgelsen viser samtidig, at kun 6 procent vil benytte sig af Twitter i forbindelse med julehandlen, mens 16 procent vælger andre former for sociale medier. Og det er fordi, Facebook er et mere oplagt medie for netop detailhandlen, mener Lone Rasmussen.
- Twitter er mere for journalister og meningsdannere, og når de er på Twitter er det for at snakke politik og seriøse ting, når folk er på Facebook, er det mere fritidsorienteret, hvor man alligevel spiller spil og spørger vennerne til råds, inden man køber noget, siger hun.
Undersøgelsen viser samtidig, at der er en lille tendens til, at markedsføringsbudgettet i år er lidt højere end sidste år. 14 procent af Dansk Erhvervs medlemsvirksomheder forventer at øge deres budget til markedsføring, mens 8 procent forventer at reducere det.
Undersøgelsen er gennemført i oktober blandt et tilfældigt udsnit af Dansk Erhvervs medlemsvirksomheder. I alt er der indsamlet 176 besvarelser.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter