Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Vrede kunder bruger Facebook som klagevåben

Foto: detailfolk.dk



Friday den 19 September 2014 kl. 10:08 af: Newspaq

Kunder, der føler sig dårligt behandlet, bruger Facebook som et våben i kampen mod virksomhederne.

Facebook er ikke bare stedet, hvor brugere deler billeder af husdyr og fortæller om badeferien på Mallorca. Det er også blevet en kampplads for forbrugere, der føler sig dårligt behandlet af en virksomhed.

- Med Facebook og andre tjenester på nettet, har forbrugerne fået en ny adgang til at komme ud med klager og blive hørt - ligesom man kan advare andre forbrugere, siger Jakob Steenstrup, jurist i Forbrugerrådet Tænk, til Newspaq og fortsætter:

- Det er i udgangspunkt en ny, positiv magt for forbrugerne. For selv om de fleste virksomheder ønsker at give en god kundeservice, så kan man i hvert fald gøre livet sværere for virksomheder, der har en "går den så går den" model, siger han

Også velrenommerede virksomheder bliver ramt 

Men det er ikke kun snydepelse, forbrugerne advarer mod på Facebook. Også velrenommerede virksomheders profiler indeholder klager fra kunder, der føler sig dårligt behandlet, eller har købt et produkt, der ikke lever op til forventningerne.

Og det er noget, virksomhederne tager alvorligt. Dårlig omtale på Facebook kan nemlig få store konsekvenser for virksomhederne, derfor er de hurtige til at imødekomme din klage, siger Janus Sandsgaard, chefkonsulent i Dansk Erhverv.

- Der er ingen tvivl om, at brok og klager, der virker overbevisende på andre Facebookbrugere, er meget skadelige og kan ende med at koste virksomhederne penge, siger han til Newspaq.

Det har betydet, at forbrugernes nye klagevåben har tvunget virksomheder til at tilpasse sig deres kundeservice til de sociale medier.

- Når man tidligere underviste i krisehåndtering, snakkede man om betydningen af første 24 timer. Nu er pensum opdateret, og det handler nok mere om de første 24 minutter. Simpelthen fordi det går meget hurtigt på Facebook, hvor en klage hurtigt kan sprede sig, siger Janus Sandsgaard.

Dårlig omtale kan vendes

Mange større virksomheder bruger ifølge Janus Sandsgaard Facebook-konsulenter og udvikler en strategi for sociale medier. For kan man håndtere klagerne på den rigtige måde, kan dårlig omtale pludselig blive vendt til god omtale, forklarer chefkonsulenten.

- Når hele verden kan følge med i samtalen, så vil en god klagehåndtering, der får kunden til at sige "tak for hjælpen, det gjorde I godt", også blive set af potentielt nye kunder og dermed være god omtale. Der er også eksempler på tilfredse kunder, der tager til genmæle, hvis de synes, andre kunder er er urimelige. Den slags kan simpelthen ikke købes for penge. Alt i alt er der gode muligheder, når man har rent mel i pose, siger Janus Sandsgaard.

Newspaq

LÆS OGSÅ: Modekæde i unåde på sociale medier



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD