Facebook-kunder hjælper Søstrene Grene
Søstrene Grenes mere end 120.000 Facebook-fans har bl.a. fået kæden til at åbne butik i en by, man ellers ikke ville åbne i.
- Hvor mener De, at Søstrene Grene skal åbne i 2014?
Sådan lyder en af de statusopdateringer, som Søstrene Grene for nyligt har postet på sin Facebook-side. Det har 4.390 i skrivende stund kommenteret på. Og de mange svar bliver taget med i overvejelserne, når Søstrene Grene planlægger de næste butiksåbninger, fortæller adm. direktør i Søstrene Grene, Mikkel Grene, til detailfolk.dk.
- Vi har fundet ud af, at det er en aktiv skare af kunder på Facebook, som vi kan bruge til noget. Og de vil meget gerne bruges, siger han.
De mange svar bliver samlet sammen og kategoriseret af kædens marketingafdeling, som giver dem videre til ekspansionsafdelingen. Her bliver de vurderet som endnu en faktor udover lokaler, mulige franchisetagere og kundegrundlag, når der skal findes placeringer til kommende butikker. Det resulterede i efteråret i en butiksåbning i Sønderborg.
- Det var ellers en by, vi havde fravalgt, men i og med der havde været så enorm en interesse for byen på Facebook, valgte vi alligevel at åbne der, og det viste sig også, at der var en stor en interesse, da vi først havde åbnet butikken, fortæller Mikkel Grene.
Direkte adgang til mere end 120.000 kunder
Og for Søstrene Grene er Facebook meget mere end en måde at markedsføre sig på. Sidste år rundede kæden 100.000 fans på det sociale medie og har i dag 128.340. Dermed har den danske familiekæde en direkte adgang til utrolig mange kunder.
- Vi kan her få en idé om, hvad vores kunder efterspørger, og hvilke områder de interesserer sig for. Man kan på Facebook hurtigt afprøve, om der er en stor interesse for en bestemt tendens eller modedille, siger Mikkel Grene og fortæller, at kæden for nyligt har lavet en undersøgelse om kundernes oplevelse af butikkerne.
Han mener, at det er en tendens, der er meget oppe i tiden.
- Det handler om at inddrage kunderne i sin forretning, at lytte til dem og inddrage dem i processen i stedet for bare at lave en masse markedsundersøgelser. Kunderne kan godt lide at blive involveret og få medindflydelse. Det kendetegner den moderne forbruger, at de gerne vil være med til at sætte deres præg på tingene, siger Mikkel Grene til detailfolk.dk.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter