Ny rapport: Dårlig søgefunktion kan forpurre dit net-salg
Mange kunder bliver frustrerede, når netbutikkernes egne søgemaskiner ikke fungerer. Her er fem gode råd til en bedre søgefunktion.
De fleste kender det sikkert. Man er gået ind på en hjemmeside for at købe et badeforhæng, en særlig bluse eller den helt rigtige boremaskine. Men af en eller anden grund, kommer produktet ikke frem, når man søger på butikkens hjemmeside.
Det kan betyde, at butikken mister et salg. Og derfor kan det være en stor fordel at undersøge, hvor godt ens søgemaskine virker. Det mener e-handelshuset Vertica.
Konsulentfirmaet har udarbejdet en rapport, hvor det bliver undersøgt, hvordan søgemaskinerne fungerer i blandt andet Matas.dk, Coolshop.dk, Zalando.dk, Coop.dk og Ikea.dk.
- Ud fra rapportens datagrundlag tegner der sig et billede af, at en effektiv søgefunktion har en positiv indflydelse på brugeroplevelsen – og det kan smitte af på bundlinjen, siger digital forretningsudvikler i e-handelsbureauet Vertica, Jens Hofman i en pressemeddelelse.
Kun succes hver anden gang
Rapporten viser blandt andet, at kunder der bruger søgemaskiner er mere afklarede omkring deres behov, og derfor er tættere på at gennemføre et køb. Derfor er rapportens resultater også en smule nedslående, da kunderne langt fra finder, hvad de skal bruge, når de søger.
- To ud af tre testopgaver blev løst via søgning – men heraf var det kun i lige over halvdelen, at der blev fundet det, brugeren ledte efter. Hvis søgemaskinen ikke fungerer godt, er der en stor risiko for, at brugerne forlader butikken i den tro, at varen slet ikke indgår i sortimentet, forklarer Jens Hofman.
Han har derfor en række forslag til netbutikkerne, der betyder, at deres kunder hurtigere finder, hvad de leder efter.
- Søgeresultatet skal være relevant: Relevans er dog en relativ størrelse, og derfor skal netbutikken kende sine brugere og undersøge, hvad der er relevant for dem.
- Søgefeltet skal ligge centralt: Søgefeltet kan med fordel vises på alle netbutikkens sider – også på sider der ikke nødvendigvis indeholder produkter. Tænk over søgefeltets udformning og design. Først og fremmest skal det være tydeligt, at der er tale om et input-felt. Lav det gerne hvidt, lyst eller ”skåret ud” i brugergrænsefladen. En tydelig knap med teksten ”Søg” forstærker oplevelsen og tiltrækker brugerens opmærksomhed.
- Efterfiltrering er mest brugervenligt: Netbutikker bør ikke stille krav om, at brugeren vælger en afdeling eller kategori at søge i. Måske er brugeren ikke fortrolig med butikkens kategorisering, eller måske er et givet produkt kategoriseret forkert? Lad i stedet brugeren søge i alt indhold, og giv derefter mulighed for at filtrere og sortere resultaterne.
- Søgningen skal være tolerant: Et af de vigtigste kriterier for e-handel er at forstå kundernes tankegang. Har brugerne særlige ønsker, behov, forventninger og udgangspunkter, skal søgefunktionen kunne håndtere det, som brugerne indtaster. Netbutikkens søgelog er en nyttig hjælp til at undersøge, hvad brugerne indtaster.
- Undgå tomme søgeresultater: Giv aldrig tomme søgeresultatsider; hjælp i stedet brugeren med at komme videre til et relevant resultat. Det kan eksempelvis gøres ved at foreslå produkter inden for kategorier, der i nogen grad matcher det, der blev søgt på.
LÆS OGSÅ: Populær designer lægger H&M's hjemmeside ned
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter