Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Ny rapport: Dårlig søgefunktion kan forpurre dit net-salg

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 12 May 2015 kl. 15:37 af: Lise Møller Schilder

Mange kunder bliver frustrerede, når netbutikkernes egne søgemaskiner ikke fungerer. Her er fem gode råd til en bedre søgefunktion.

De fleste kender det sikkert. Man er gået ind på en hjemmeside for at købe et badeforhæng, en særlig bluse eller den helt rigtige boremaskine. Men af en eller anden grund, kommer produktet ikke frem, når man søger på butikkens hjemmeside.

Det kan betyde, at butikken mister et salg. Og derfor kan det være en stor fordel at undersøge, hvor godt ens søgemaskine virker. Det mener e-handelshuset Vertica.

Konsulentfirmaet har udarbejdet en rapport, hvor det bliver undersøgt, hvordan søgemaskinerne fungerer i blandt andet Matas.dk, Coolshop.dk, Zalando.dk, Coop.dk og Ikea.dk.

- Ud fra rapportens datagrundlag tegner der sig et billede af, at en effektiv søgefunktion har en positiv indflydelse på brugeroplevelsen – og det kan smitte af på bundlinjen, siger digital forretningsudvikler i e-handelsbureauet Vertica, Jens Hofman i en pressemeddelelse.

Kun succes hver anden gang

Rapporten viser blandt andet, at kunder der bruger søgemaskiner er mere afklarede omkring deres behov, og derfor er tættere på at gennemføre et køb. Derfor er rapportens resultater også en smule nedslående, da kunderne langt fra finder, hvad de skal bruge, når de søger.

- To ud af tre testopgaver blev løst via søgning – men heraf var det kun i lige over halvdelen, at der blev fundet det, brugeren ledte efter. Hvis søgemaskinen ikke fungerer godt, er der en stor risiko for, at brugerne forlader butikken i den tro, at varen slet ikke indgår i sortimentet, forklarer Jens Hofman.

Han har derfor en række forslag til netbutikkerne, der betyder, at deres kunder hurtigere finder, hvad de leder efter.

  1. Søgeresultatet skal være relevant: Relevans er dog en relativ størrelse, og derfor skal netbutikken kende sine brugere og undersøge, hvad der er relevant for dem.
     
  2. Søgefeltet skal ligge centralt: Søgefeltet kan med fordel vises på alle netbutikkens sider – også på sider der ikke nødvendigvis indeholder produkter. Tænk over søgefeltets udformning og design. Først og fremmest skal det være tydeligt, at der er tale om et input-felt. Lav det gerne hvidt, lyst eller ”skåret ud” i brugergrænsefladen. En tydelig knap med teksten ”Søg” forstærker oplevelsen og tiltrækker brugerens opmærksomhed.
     
  3. Efterfiltrering er mest brugervenligt: Netbutikker bør ikke stille krav om, at brugeren vælger en afdeling eller kategori at søge i. Måske er brugeren ikke fortrolig med butikkens kategorisering, eller måske er et givet produkt kategoriseret forkert? Lad i stedet brugeren søge i alt indhold, og giv derefter mulighed for at filtrere og sortere resultaterne.
     
  4. Søgningen skal være tolerant: Et af de vigtigste kriterier for e-handel er at forstå kundernes tankegang. Har brugerne særlige ønsker, behov, forventninger og udgangspunkter, skal søgefunktionen kunne håndtere det, som brugerne indtaster. Netbutikkens søgelog er en nyttig hjælp til at undersøge, hvad brugerne indtaster.
     
  5. Undgå tomme søgeresultater: Giv aldrig tomme søgeresultatsider; hjælp i stedet brugeren med at komme videre til et relevant resultat. Det kan eksempelvis gøres ved at foreslå produkter inden for kategorier, der i nogen grad matcher det, der blev søgt på.

 

LÆS OGSÅ: Populær designer lægger H&M's hjemmeside ned

 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD