Ny digital reklame-ordning ser dagens lys
Nu kan de danske forbrugere sige 'ja tak' til reklamer på mobilen, selvom de har et 'nej tak'-skilt på postkassen. På blot en uge har 24.000 meldt sig til.
Med en ny ordning kan de danske forbrugere sige 'ja tak' til at få deres favoritreklamer på mobilen og samtidig få en melding om, når den nyeste tilbudsavis ligger klar.
Det er appen eTilbudsavis, der står bag den nye ordning, og forbruger-ekspert og ekstern lektor på Copenhagen Business School, Per Østergaard Jacobsen vurderer, at ordningen kan få langt flere til at sige 'nej tak' til de trykte tilbudsaviser i postkassen.
- Sagde danskerne tidligere 'Reklamer - Nej Tak', gik de højest sandsynligt glip af mange tilbud, idet danskerne så selv skulle undersøge i apps, eller på nettet, om der var kommet nye reklamer. Og det har afholdt mange fra at sige 'Reklamer - Nej Tak'. Nu gives der straks besked om nye, foretrukne reklamer og det vil være en game changer, som får markant flere til at sige 'Reklamer - Nej Tak', siger han i en udtalelse.
Per Østergaard Jacobsen har fornyligt i et interview med detailfolk.dk fortalt, at antallet af nej takkere nærmer sig et kritisk niveau, der kan tvinge detailhandlen til at tænke i nye baner.
LÆS OGSÅ: Ekspert: Flere 'nej takkere' kan tvinge detailhandlen til nytænkning
24.000 tilmeldinger på en uge
På blot en uge har den nye tilvalgsordning fået 24.000 tilmeldinger, og initiativtagerne til ordningen er da også overbeviste om, at den vil accelerere den samfundsmæssige udvikling, hvor stadig flere siger 'nej tak' til reklamer i postkassen.
- 20 procent af danskerne sagde 'Reklamer - Nej Tak' i 2011, og dengang havde vi 100 millioner sidevisninger i tilbudsaviserne. I dag siger 37 procent af danskerne 'Reklamer - Nej Tak' og vi har 1,2 milliarder sidevisninger, så vi kan tydeligt læse skriften på væggen. Og skriften vil blive endnu tydeligere med den nye tilvalgsordning, siger Christian Birch, der er medstifter af eTilbudsavis.
Kan styrke digital markedsføring
Hos Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), der repræsenterer en del af de danske netbutikker, mener man, at den nye ordning kan styrke den digitale markedsføring i kampen mod den fysiske.
- Konkurrencen er ulige mellem fysiske og digitale reklamer. Digitalt kan man som udgangspunkt ikke udsende bare reklamer, medmindre forbrugerne giver tilladelse til det - og det er sådan, det skal være. Men postkasserne kan man som udgangspunkt bare fylde med fysiske reklamer. Den nye, digitale tilvalgsordning fra eTilbudsavis styrker den digitale markedsføring, fordi den imødekommer forbrugernes krav om selv at styre, hvilke reklamer, de ønsker at modtage, siger Henrik Theil, der er Public Affairs & Kommunikationschef hos FDIH.
Ordningen er lanceret i eTilbudsavis-app'en til iOS, og den udkommer også snart til Android og web.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter