Ny butik har gratis varer på hylderne
Lørdag åbner en ny butik, der ikke tager penge som betaling. I stedet skal kunderne give noget andet i bytte.
Man kan sagtens lade pungen blive hjemme, hvis man lægger vejen forbi Freemarkets nye butik, der slår dørene op på Frederiksberg på lørdag.
Butikken tager nemlig ikke imod penge. I stedet er det anmeldelser eller aktiviteter på de sociale medier, der fungerer som valuta. Producenterne vælger selv, hvad de vil have i bytte for de varer, de sætter på hylderne i butikken. Så mens nogle har spørgeskemaer klar, vil andre have forbrugerne til at lægge et billede på eksempelvis Instagram.
Freemarket kom på markedet i juli sidste år og har indtil nu fungeret som et rent netkoncept. Ideen er, at medlemmerne bestiller en række gratis produkter og herefter forpligter sig til at anmelde dem inden for en fastsat periode. I den nye butik får de nu mulighed for at se produkterne, inden de bestiller.
- Vi vil gerne have en platform som er vores, hvor man kan komme ned og prøve tingene. Ligesom vi også vil have muligheden for at lave events og give producenterne mulighed for at teste forskelligt inventar, forklarer stifter og kreativ direktør Simon Taylor til detaifolk.dk.
Alt foregår fortsat online
Derudover er butikken også en mulighed for at komme i kontakt med medlemmerne, mens den samtidig giver en åbning for nye varegrupper som frost og køl, som man ikke tidligere har haft mulighed for at tilbyde, når varerne skulle sendes.
Selvom butikken minder om en købmand, kan man ikke bare komme ind fra gaden og plukke ting ned fra hylderne. Alt foregår fortsat online. Butikken bliver en form for showroom, da ordrerne stadig skal afgives online enten fra de opstillede computere i butikken eller derhjemmefra.
Levende annoncering
Kunderne betaler 19 kroner om måneden for et medlemskab og får dermed adgang til de gratis produkter. Samtidig henter Freemarket også penge fra producenterne, som betaler for at få deres varer på hylderne.
- Du skal se Freemarket som en form for levende annoncering. Det er som at tage en annonce i et magasin og gøre den levende. Producenterne køber sig ind for den periode, de vil annoncere for produktet og for de kampagnekrav, forbrugeren skal levere tilbage, siger Simon Taylor.
Efter planen udvider Freemarket næste år forretningen og lancerer konceptet i Sverige, mens hele Skandinavien skal have glæde af de gratis produkter inden for to år.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter