Netgigant indtager børsen med milliardmålsætning
Fakta
SmartGuy er en europæisk udbyder af modetøj på internettet med en førende position i Norden.
Virksomheden er blevet kåret som gazelle seks år i træk af Dagbladet Børsen.
I 2012 fik SmartGuy en 2. plads ved den europæiske E-handelspris.
SmartGuys varesortiment omfatter tøj, sko, sportstøj og -udstyr og diverse accessories.
Inden for fem år vil Smartguy nå en omsætning på op mod en milliard kroner. Det er målsætningen, der har givet netbutikken en flyvende start på fondsbørsen.
SmartGuys børsintroduktion er den første i over et år på Nasdaq OMX. I et detaljeret prospekt offentliggør virksomheden nu sine planer, så potentielle investorer kan vurdere aktien på et fuldstændigt grundlag.
På grund af virksomhedens stærke kunderelationer kalder Smartguys direktør aktien for en ny folkeaktie. Han forventer, at kunder vil være interesserede i medejerskaber.
- Vi har brugt tolv år og millioner af kroner på at opbygge relationer til vores kunder. Eksempelvis sender vi ugentligt mere end en hel million nyhedsbreve ud til kunder, og vi har opbygget en loyalitet til vores kunder, som er helt unik for vores branche. Det betyder, at mange umiddelbart vil kunne se en kobling fra at købe tøj hos os til at investere i vores virksomhed, siger Nicolai Kærgaard, direktør i SmartGuy.
- Men det er ikke nogen hemmelighed, at vi også har fået mange henvendelser fra fonde i ind- og udland, som er interesserede i vores forretningsmodel og marked, tilføjer han.
God timing efter lavkonjunktur
Nicolai Kærgaard forventer at børsnoteringen vil indbringe et trecifret millionbeløb. Den uafhængige formuerådgiver og adm. direktør i Artha Kapitalforvaltning, Brian Kudsk, kalder timingen for børsnoteringen perfekt.
- Virksomheder, der er blandt de første af nye på børsen efter en lavkonjunktur, er historisk dem, som klarer sig bedst over tid og leverer de bedste afkast til investorerne,” siger han i en kommentar til prospektet.
Sidder på megatrend
Nicolai Kærgaard er slet ikke i tvivl om, at Smartguy har fat i den lange ende med sin online modebutik, og ser stadig stort potentiale på nye markeder.
- Vi sidder med en virksomhed, der befinder sig midt i den globale megatrend, hvor offline flytter til online, og potentialet er enormt. Lige nu er udviklingen i onlinehandel syd for Danmark et stort potentiale for os. Hvor de nordiske lande tidligt har drevet udviklingen, er de nu ved at komme med længere sydpå, og her satser vi stærkt på at være med, fortæller Nicolai Kærgaard.
I år venter Smartguy at runde en omsætning på 450 millioner kroner - og inden for 5 år skal de altså ifølge virksomhedens egne spådomme blive til en milliard kroner.
Sidste år voksede omsætningen med 43 procent i forhold til året forinden. Selskabets resultat har været positivt siden det startede op i 2000.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter