Survival of the fittest gælder også i detailhandlen
Dem, der overlever, er dem, der passer bedst ind i omgivelserne. Evolutionsteorien daterer sig tilbage til Charles Darwin, men den blev vækket til live af professor Jonas Ridderstråle på årets e-handelskonference som et tip til butikkerne.
”It is called survival of the fittest – not the strongest or the smartest, the fittest.” Det var en af hovedpointerne fra den svenske professor og forfatter Jonas Ridderstråle på årets e-handelskonference.
Teorien er fisket fra dyreriget og over i detailhandel og al mulig anden forretning for den sags skyld. Vil man overleve, må man tilpasse sig tiderne, og for nogen butikker betyder det måske e-handel?
Du skal fremstå unik
Efter at have stadfæstet Charles Darwins evulotionsteori, gik Jonas Ridderstråle over til en anden vigtig pointe. Folk skal tro, man er unik. Hvis man vil skille sig ud fra mængden, skal man fremstå unik - man behøver egentlig ikke at være det.
”Det er bedre at blive opfattet som unik, uden at være unik, end det er at være unik, uden at blive opfattet som unik,” sagde Jonas Ridderstråle i et muntert toneleje. Det gik hurtigt, og det var kækt, men som han sagde.
”Selv om det er tidligt på morgenen, så er jeg sikker på, I er med,” sagde han til FDIH's e-handelkonference 25. oktober i Bella Center, hvor ca. 850 interesserede mødte op.
Vinder på sexet ydre
Som eksempel fremhævede han påfuglen, som ikke på nogen måde passer ind. Den er for farvestrålende til at gemme sig, det er en fugl, der ikke kan flyve, og den kan heller ikke løbe særlig stærkt.
”Men det er et sexet lille væsen, og det betyder, at den har meget sex, og det er godt for reproduktionen og artens overlevelse,” konkluderede professoren.
Sats på kvinderne
Ud fra et forsøg, hvor en mand og en kvinde hver var blevet bedt om at købe et par bukser i GAP i et storcenter, havde Jonas Ridderstråle kun ét råd. Sats på kvinderne.
Manden var gået direkte i GAP og havde været 6 minutter om at købe et par bukser til 33 dollar. Kvinden havde slået et smut forbi flere andre butikker. Efter næsten 3 timer var endt ud med at bruge med end 800 dollar.
Moralen var egentlig, at det er ligegyldigt, om det er indere eller kinesere, bare det er kvinder.
Stop planlægningen
Sidst men ikke mindst skal butikkerne stoppe med at prøve at spå fremtiden.
- Hvor meget planlægger teenagere, før de tager til fest? Intet, sagde professoren og efterlod stof til eftertanke?
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter