Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Survival of the fittest gælder også i detailhandlen

Foto: detailfolk.dk



Sunday den 28 October 2012 kl. 11:50 af: Mette Winkler

Dem, der overlever, er dem, der passer bedst ind i omgivelserne. Evolutionsteorien daterer sig tilbage til Charles Darwin, men den blev vækket til live af professor Jonas Ridderstråle på årets e-handelskonference som et tip til butikkerne.

”It is called survival of the fittest – not the strongest or the smartest, the fittest.” Det var en af hovedpointerne fra den svenske professor og forfatter Jonas Ridderstråle på årets e-handelskonference.

Teorien er fisket fra dyreriget og over i detailhandel og al mulig anden forretning for den sags skyld. Vil man overleve, må man tilpasse sig tiderne, og for nogen butikker betyder det måske e-handel?

Du skal fremstå unik

Efter at have stadfæstet Charles Darwins evulotionsteori, gik Jonas Ridderstråle over til en anden vigtig pointe. Folk skal tro, man er unik. Hvis man vil skille sig ud fra mængden, skal man fremstå unik - man behøver egentlig ikke at være det.

”Det er bedre at blive opfattet som unik, uden at være unik, end det er at være unik, uden at blive opfattet som unik,” sagde Jonas Ridderstråle i et muntert toneleje. Det gik hurtigt, og det var kækt, men som han sagde.

”Selv om det er tidligt på morgenen, så er jeg sikker på, I er med,” sagde han til FDIH's e-handelkonference 25. oktober i Bella Center, hvor ca. 850 interesserede mødte op.

Vinder på sexet ydre

Som eksempel fremhævede han påfuglen, som ikke på nogen måde passer ind. Den er for farvestrålende til at gemme sig, det er en fugl, der ikke kan flyve, og den kan heller ikke løbe særlig stærkt.

”Men det er et sexet lille væsen, og det betyder, at den har meget sex, og det er godt for reproduktionen og artens overlevelse,” konkluderede professoren.

Sats på kvinderne

Ud fra et forsøg, hvor en mand og en kvinde hver var blevet bedt om at købe et par bukser i GAP i et storcenter, havde Jonas Ridderstråle kun ét råd. Sats på kvinderne.

Manden var gået direkte i GAP og havde været 6 minutter om at købe et par bukser til 33 dollar.  Kvinden havde slået et smut forbi flere andre butikker. Efter næsten 3 timer var endt ud med at bruge med end 800 dollar.

Moralen var egentlig, at det er ligegyldigt, om det er indere eller kinesere, bare det er kvinder.

Stop planlægningen

Sidst men ikke mindst skal butikkerne stoppe med at prøve at spå fremtiden.

- Hvor meget planlægger teenagere, før de tager til fest? Intet, sagde professoren og efterlod stof til eftertanke?

 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD