Modekæmpe meldt til politiet for 173 overtrædelser
Onlineportalen Zalando får via forbrugerombudsmanden politiet på nakken – Zalando beklager og har stoppet den mulige ulovlighed.
Marts begynder ikke optimalt for online-modevirksomheden Zalando, eftersom forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, oplyser, at hun politianmelder Zalando for spam.
Ifølge forbrugerombudsmanden har Zalando i 173 tilfælde over for i alt 18 forbrugere overtrådt markedsføringslovens forbud mod spam, hvilket har ført til politianmeldelsen.
LÆS OGSÅ: Vild vækst og store planer for Zalando
Mere konkret har forbrugerombudsmanden anmeldt politianmeldt netbutikken for ulovligt at have sendt reklamemails til 18 forbrugere. Hovedparten af de 173 mails indeholdt personlige anbefalinger af Zalandos produkter.
16 af klagerne har oplyst, at de aldrig har givet samtykke til at modtage reklamemails fra Zalando, mens to af klagerne har fortalt, at de fik tilsendt reklamer, selvom de havde trukket deres samtykke tilbage.
- Zalando har oplyst, at en del af klagerne aldrig har givet samtykke til at modtage elektronisk markedsføring via eksempelvis mail. Andre klagere er ifølge Zalando på grund af en systemfejl ikke blevet slettet fra Zalandos afmeldingssystem, selvom de havde bedt om det, skriver forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen.
LÆS OGSÅ: Omstridt dansk dealsite politianmeldt
Forbrugerombudsmanden vurdering
Forbrugerombudsmanden oplyser endvidere, at Zalando har oplyst, at der var tale om såkaldte ’Recommendation Mailings’, der alene indeholdt reklame for tilsvarende varer fra Zalando.
- Klagerne har dog ifølge Zalando på grund af en fejl i det elektroniske system ikke haft mulighed for at fravælge sådanne mails, da de afgav deres mailadresse.
- I et enkelt tilfælde har Zalando afvist, at der var tale om markedsføring. Derimod var der ifølge Zalando tale om nødvendig kommunikation i forbindelse med køb og returnering af en vare, forklarer forbrugerombudsmanden, der vurderer, at Zalando ikke har opfyldt betingelserne i markedsføringsloven for at kunne markedsføre egne produkter via mails.
LÆS OGSÅ: Telenor er blevet politianmeldt
Derfor spam
- Som udgangspunkt må en virksomhed godt sende mails med reklamer for produkter, der svarer til dem, forbrugerne allerede har købt. Men forbrugerne skal have mulighed for at frabede sig dem på det tidspunkt, hvor de afgiver deres mailadresse til virksomheden. Det har forbrugerne ikke haft i denne sag. Og når forbrugerne ikke har haft den mulighed, er der tale om spam, forklarer forbrugerombudsmanden.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter