Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Modekæmpe meldt til politiet for 173 overtrædelser

Arkivfoto
Foto: detailfolk.dk



Friday den 4 March 2016 kl. 10:47

Onlineportalen Zalando får via forbrugerombudsmanden politiet på nakken – Zalando beklager og har stoppet den mulige ulovlighed.

Marts begynder ikke optimalt for online-modevirksomheden Zalando, eftersom forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, oplyser, at hun politianmelder Zalando for spam.

Ifølge forbrugerombudsmanden har Zalando i 173 tilfælde over for i alt 18 forbrugere overtrådt markedsføringslovens forbud mod spam, hvilket har ført til politianmeldelsen.

LÆS OGSÅ: Vild vækst og store planer for Zalando

Mere konkret har forbrugerombudsmanden anmeldt politianmeldt netbutikken for ulovligt at have sendt reklamemails til 18 forbrugere. Hovedparten af de 173 mails indeholdt personlige anbefalinger af Zalandos produkter.

16 af klagerne har oplyst, at de aldrig har givet samtykke til at modtage reklamemails fra Zalando, mens to af klagerne har fortalt, at de fik tilsendt reklamer, selvom de havde trukket deres samtykke tilbage.

- Zalando har oplyst, at en del af klagerne aldrig har givet samtykke til at modtage elektronisk markedsføring via eksempelvis mail. Andre klagere er ifølge Zalando på grund af en systemfejl ikke blevet slettet fra Zalandos afmeldingssystem, selvom de havde bedt om det, skriver forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen.

LÆS OGSÅ: Omstridt dansk dealsite politianmeldt

Forbrugerombudsmanden vurdering

Forbrugerombudsmanden oplyser endvidere, at Zalando har oplyst, at der var tale om såkaldte ’Recommendation Mailings’, der alene indeholdt reklame for tilsvarende varer fra Zalando.

- Klagerne har dog ifølge Zalando på grund af en fejl i det elektroniske system ikke haft mulighed for at fravælge sådanne mails, da de afgav deres mailadresse.

- I et enkelt tilfælde har Zalando afvist, at der var tale om markedsføring. Derimod var der ifølge Zalando tale om nødvendig kommunikation i forbindelse med køb og returnering af en vare, forklarer forbrugerombudsmanden, der vurderer, at Zalando ikke har opfyldt betingelserne i markedsføringsloven for at kunne markedsføre egne produkter via mails. 

LÆS OGSÅ: Telenor er blevet politianmeldt

Derfor spam

- Som udgangspunkt må en virksomhed godt sende mails med reklamer for produkter, der svarer til dem, forbrugerne allerede har købt. Men forbrugerne skal have mulighed for at frabede sig dem på det tidspunkt, hvor de afgiver deres mailadresse til virksomheden. Det har forbrugerne ikke haft i denne sag. Og når forbrugerne ikke har haft den mulighed, er der tale om spam, forklarer forbrugerombudsmanden.

LÆS OGSÅ: Derfor er Imerco blevet politianmeldt



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD