Mistroiske forbrugere: Butikker skruer unødigt meget på prisen
De stigende priser skaber mistillid. Langt størstedelen af forbrugerne mener, at butikkerne udnytter inflationen, viser undersøgelse.
Hele 74 procent af forbrugerne mener, at virksomheder pumper prisen unødigt højt op under dække af inflation og uro på verdensmarkederne.
Det skriver Mediet Markedsføring, som henviser til en undersøgelse foretaget af YouGov på vegne af bureauerne Hearts & Science og Annalect.
- At de (forbrugerne, red) simpelthen ikke har tillid til prisstigningerne, det er vildt, siger Claus Andersen, adm. direktør i mediebureauet Hearts & Science, til Mediet Markedsføring.
- Mange virksomheder bliver lige nu lokket af at give sig i kast med meget taktisk kommunikation og kampagner med gode slagtilbud. Men det her viser, at virksomhederne i krisen virkelig skal arbejde på at opbygge tillid til deres brand. Det må de ikke glemme, siger han.
Forventer priskrig
I dagligvarehandlen er kampen om julekunderne sat ind med enorme prisbesparelser på eksempelvis smør og flæsk. Et slagtilbud på Lurpak var for nogle dage siden nok til at overbelaste Nettos hjemmeside.
Det kan tolkes utroværdigt, når priserne pludselig styrtdykker til langt under det halve, forklarer detailekspert Bruno Christensen til BT. Han understreger samtidig, at danskerne nok også forventer en priskrig.
Hos Salling Group bliver de store nedslag i pris set som en investering, som skal lokke kunderne indenfor.
- Forklaringen er, at vi investerer i, at vi kan sænke prisen ned i et rigtig attraktivt niveau. Vi sætter penge til for hver pakke, vi sælger til den pris, siger Jacob Krogsgaard Nielsen til BT. Han er pressechef i Salling Group.
LÆS OGSÅ: Discountkæde ramt af problemer efter tilbud på efterspurgt vare
Læs hele artiklen på Mediet MarkedsføringFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter