Sådan reagerer forbrugerne på inflation og forsyningsproblemer
Dagligvarer stjæler en større del af budgettet, mens andre poster bliver gjort mindre. Det viser en undersøgelse af forbrugsmønstre.
Stigende priser og vrøvl med forsyningskæderne påvirker forbrugerne.
Det viser en international undersøgelse fra PwC, hvor der bliver stillet skarpt på ændringerne i forbrugeradfærden.
Alle de produkter, som er lidt ud over det sædvanlige, bliver i stigende grad nedprioriteret. Knap fire ud af 10 forventer at skære ned på forbruget af luksusprodukter, mens en tredjedel vil spise mindre ude.
Samtidig svarer en ud af fire, at de vil bruge færre penge på mode.
- Flere og flere forbrugere forventer at reducere deres forbrug af produkter, som ikke er strengt nødvendige på grund af inflation, siger Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC.
- Men til gengæld er forbrugerne indstillet på at øge deres forbrug af dagligvarer, ligesom flere kommer til at spise hjemme frem for at gå ud at spise, siger han.
De forsyningsproblemer, som lige nu ses flere steder i detailhandlen, har også en effekt på forbrugerne, viser undersøgelsen. Otte ud af ti forbrugere giver nemlig udtryk for, at de er villige til at betale en højere pris, hvis produktet er produceret enten lokalt eller indenlandsk.
Derudover viser analysen, at virksomhedernes forsyningsproblemer med lange leveringstider og utilgængelige produkter i højere grad får forbrugerne til at tilvælge lokale produkter, siger han.
Priserne er det vigtigste
Desuden viser undersøgelsen, at stigende priser på dagligvarer er det, som har størst negativ indflydelse på shoppingoplevelsen. Det gælder både både fysisk (65 procent) og online (56 procent).
Utilgængelige eller manglende produkter på hylderne indtager andenpladsen med henholdsvis 43 procent for online-shoppere og 37 procent for fysisk shopping.
- Som følge af COVID-19-pandemien har forbrugerne ændret købsvaner og forbrugeradfærd. Analysen peger på, at forbrugerne vil bibeholde de nye vaner og shoppe mere online, lave oftere mad selv og blive ved med at dyrke fritidssaktiviteter derhjemme. Omvendt vil knap hver fjerde benytte sig mindre af de fysiske butikker, siger Henrik Trangeled Kristensen.
Undersøgelsen fra PwC - Global Consumer Insights Pulse Survey juni 2022 - bygger på svar fra 9.069 forbrugere fordelt på 25 lande og giver et indblik i forbrugernes adfærdsmønstre.
LÆS OGSÅ: Skred i forbrugernes adfærd fører til lukning af seks butikker
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter