Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Sådan reagerer forbrugerne på inflation og forsyningsproblemer

Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 6 July 2022 kl. 10:05 af: Kristian Holgersen

Dagligvarer stjæler en større del af budgettet, mens andre poster bliver gjort mindre. Det viser en undersøgelse af forbrugsmønstre.

Stigende priser og vrøvl med forsyningskæderne påvirker forbrugerne.

Det viser en international undersøgelse fra PwC, hvor der bliver stillet skarpt på ændringerne i forbrugeradfærden.

Alle de produkter, som er lidt ud over det sædvanlige, bliver i stigende grad nedprioriteret. Knap fire ud af 10 forventer at skære ned på forbruget af luksusprodukter, mens en tredjedel vil spise mindre ude.

Samtidig svarer en ud af fire, at de vil bruge færre penge på mode.

- Flere og flere forbrugere forventer at reducere deres forbrug af produkter, som ikke er strengt nødvendige på grund af inflation, siger Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC.

- Men til gengæld er forbrugerne indstillet på at øge deres forbrug af dagligvarer, ligesom flere kommer til at spise hjemme frem for at gå ud at spise, siger han.

De forsyningsproblemer, som lige nu ses flere steder i detailhandlen, har også en effekt på forbrugerne, viser undersøgelsen. Otte ud af ti forbrugere giver nemlig udtryk for, at de er villige til at betale en højere pris, hvis produktet er produceret enten lokalt eller indenlandsk.

Derudover viser analysen, at virksomhedernes forsyningsproblemer med lange leveringstider og utilgængelige produkter i højere grad får forbrugerne til at tilvælge lokale produkter, siger han.

Priserne er det vigtigste

Desuden viser undersøgelsen, at stigende priser på dagligvarer er det, som har størst negativ indflydelse på shoppingoplevelsen. Det gælder både både fysisk (65 procent) og online (56 procent).

Utilgængelige eller manglende produkter på hylderne indtager andenpladsen med henholdsvis 43 procent for online-shoppere og 37 procent for fysisk shopping.

- Som følge af COVID-19-pandemien har forbrugerne ændret købsvaner og forbrugeradfærd. Analysen peger på, at forbrugerne vil bibeholde de nye vaner og shoppe mere online, lave oftere mad selv og blive ved med at dyrke fritidssaktiviteter derhjemme. Omvendt vil knap hver fjerde benytte sig mindre af de fysiske butikker, siger Henrik Trangeled Kristensen.

Undersøgelsen fra PwC - Global Consumer Insights Pulse Survey juni 2022 - bygger på svar fra 9.069 forbrugere fordelt på 25 lande og giver et indblik i forbrugernes adfærdsmønstre.

LÆS OGSÅ: Skred i forbrugernes adfærd fører til lukning af seks butikker



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD