Stikpille fra Netto kan være i strid med loven
Når Netto vælger at drille konkurrenten Irma som en del af markedsføringen, kan det være i strid med lovgivningen.
Mange slog en latter op og roste den anderledes markedsføring, da Netto satte et banner op ved siden af Irma-butikken på Nørreport i København.
På banneret stod: “Få råd til at gå i Irma - Gå i Netto”.
Trods de positive reaktioner kan den frække manøvre meget vel være i strid med markedsføringsloven, skriver Dansk Markedsføring, som har talt med eksperter på området.
Det store banner kolliderer med reglerne om god markedsføringsskik, hvor der findes forbud mod nedsættende tale og upassende snylten på konkurrenter.
- På sin vis er det en nedvurdering af Irma, siger professor på CBS, Jan Trzaskowski, til Dansk Markedsføring.
- Budskabet er, at Irma er lidt for dyrt, og at man ikke er helt smart, hvis man går i Irma frem for Netto. Hvis Irma skulle anlægge en sag, så ville jeg tro, at de har en bedre chance for at vinde end Netto. Jura er ikke en eksakt videnskab, og vi har også en vis kommerciel ytringsfrihed. Men Irma har den bedste sag, siger Jan Trzaskowski.
Hos Irma valgte man at gå med på legen og sende et modsvar. Dagligvarekæden vil da heller ikke starte en sag, mens Netto afviser kritikken.
LÆS OGSÅ: Dyst i kommentarsporet: Salling Group og Coop sender stikpiller til hinanden
Læs hele artiklen på Dansk MarkedsføringFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter