Danske virksomheder meldt til politiet for netsnyd
To virksomheder er meldt til politiet af Forbrugerombudsmanden for at sende uønskede varer til kunderne. Men det passer ikke, lyder modsvaret.
En lang række klager fra forbrugere i Australien, New Zealand og Canada får nu Forbrugerombudsmanden til at melde de to danske virksomheder Luxstyle ApS og Lux International Sales ApS til politiet. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Mange af klagerne handler om en annonce og en tilknyttet netbutik, hvor kunderne i flere tilfælde er blevet bundet til at betale for en ordre allerede på første side og inden den endelige pris er oplyst. Ofte sker registreringen af købet, før kunderne har indtastet deres kortoplysninger. I stedet kommer opkrævningen med posten sammen med den uanmodede pakke.
Den fremgangsmåde er vildledende, mener Forbrugerombudsmanden, som har modtaget 153 klager i sagen siden 2016.
- Hvis en virksomhed registrerer en bestilling uden at oplyse forbrugeren om det, er det en grov overtrædelse af markedsføringsloven. Ifølge de mange klager vi har fået, er det netop det, der sker på virksomhedernes hjemmesider. Derfor har jeg nu politianmeldt de to virksomheder for overtrædelse af markedsføringsloven, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
Sagen er resultatet af et større EU-samarbejde. Oveni klagerne fra Australien, New Zealand og Canada har norske, svenske, østrigske og belgiske forbrugermyndigheder desuden anmodet Forbrugerombudsmanden om at at gribe ind.
Luxstyle afviser anklagerne
Hos Lux International Sales afviser de anklagerne og kalder politianmeldelsen for resultatet af en mangelfuld sagsbehandling. Man undrer sig samtidig over, at engrosvirksomheden Luxstyle også er en del af sagen.
- Vi kan slet ikke genkende det billede, Forbrugerombudsmanden her tegner af vores virksomhed. Når man køber ind hos os, kan man ikke gennemføre et køb, før man er bekendt med den fulde pris og har godkendt handelsbetingelserne, siger Jonas Hedegaard, talsmand for Lux International Sales, til Detailfolk.
Ifølge Lux International Sales vedrører klagerne kun virksomhedens kampagnesites, hvor købsprocessen indtil sommeren 2015 foregik på samme side. I dag foregår salget over fire sider, men betingelserne har hele tiden været tydelige for kunderne, som blandt andet skal afslutte handlen ved at klikke på linket “Order now.” Begge fremgangsmåder er desuden godkendt af jurister i de respektive lande, hvor kampagnerne kører, lyder det fra virksomheden.
- Selvfølgelig ærgrer vi os over klagerne, men antallet skal ses i forhold til, hvor mange millioner bestillinger, vi rent faktisk sender afsted. Klagerne udgør en meget lille del, siger Jonas Hedegaard.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter