Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Danske virksomheder meldt til politiet for netsnyd

Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 25 January 2017 kl. 06:00 af: Kristian Holgersen

To virksomheder er meldt til politiet af Forbrugerombudsmanden for at sende uønskede varer til kunderne. Men det passer ikke, lyder modsvaret.

En lang række klager fra forbrugere i Australien, New Zealand og Canada får nu Forbrugerombudsmanden til at melde de to danske virksomheder Luxstyle ApS og Lux International Sales ApS til politiet. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse. 

Mange af klagerne handler om en annonce og en tilknyttet netbutik, hvor kunderne i flere tilfælde er blevet bundet til at betale for en ordre allerede på første side og inden den endelige pris er oplyst. Ofte sker registreringen af købet, før kunderne har indtastet deres kortoplysninger. I stedet kommer opkrævningen med posten sammen med den uanmodede pakke.

Den fremgangsmåde er vildledende, mener Forbrugerombudsmanden, som har modtaget 153 klager i sagen siden 2016.

- Hvis en virksomhed registrerer en bestilling uden at oplyse forbrugeren om det, er det en grov overtrædelse af markedsføringsloven. Ifølge de mange klager vi har fået, er det netop det, der sker på virksomhedernes hjemmesider. Derfor har jeg nu politianmeldt de to virksomheder for overtrædelse af markedsføringsloven, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Sagen er resultatet af et større EU-samarbejde. Oveni klagerne fra Australien, New Zealand og Canada har norske, svenske, østrigske og belgiske forbrugermyndigheder desuden anmodet Forbrugerombudsmanden om at at gribe ind.

Luxstyle afviser anklagerne

Hos Lux International Sales afviser de anklagerne og kalder politianmeldelsen for resultatet af en mangelfuld sagsbehandling. Man undrer sig samtidig over, at engrosvirksomheden Luxstyle også er en del af sagen.

- Vi kan slet ikke genkende det billede, Forbrugerombudsmanden her tegner af vores virksomhed. Når man køber ind hos os, kan man ikke gennemføre et køb, før man er bekendt med den fulde pris og har godkendt handelsbetingelserne, siger Jonas Hedegaard, talsmand for Lux International Sales, til Detailfolk.

Ifølge Lux International Sales vedrører klagerne kun virksomhedens kampagnesites, hvor købsprocessen indtil sommeren 2015 foregik på samme side. I dag foregår salget over fire sider, men betingelserne har hele tiden været tydelige for kunderne, som blandt andet skal afslutte handlen ved at klikke på linket “Order now.” Begge fremgangsmåder er desuden godkendt af jurister i de respektive lande, hvor kampagnerne kører, lyder det fra virksomheden.

- Selvfølgelig ærgrer vi os over klagerne, men antallet skal ses i forhold til, hvor mange millioner bestillinger, vi rent faktisk sender afsted. Klagerne udgør en meget lille del, siger Jonas Hedegaard. 

LÆS OGSÅ: Forbrugerombudsmanden politianmelder 7-Eleven



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD