Matas har vildledt forbrugerne
Forbrugerombudsmanden vurderer, at Matas vildledte forbrugerne i et forsøg på at få besparelser til at se større ud, end de var.
Markedsføringen af to varer, som blev solgt i Matas' webshop, var vildledende. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
- Matas nedsatte løbende prisen på to restvarer i deres webshop, men angav fortsat besparelsen i forhold til den oprindelige førpris. Forbrugerombudsmanden har derfor indskærpet over for Matas, at når varer nedsættes trinvis, må kun den sidst gældende førpris bruges som sammenligningsgrundlag for besparelsesudsagn, skriver Forbrugerombudsmanden i pressemeddelelsen.
Trinvis nedsættelse afgørende
De to varer, som sagen drejer sig om, er en pullover og en BH. De blev markedsført med prisnedsættelser under kategorien ”restmarked” i kædens webshop. Først blev priserne sat ned og annonceret på en måde, så der stod ”Spar 25 %". Siden blev de sat ned, hvor der så stod, at man kunne spare 40 procent, men det var i forhold til den oprindelige pris og ikke den tidligere pris.
- Prissammenligning med sparudsagn kan være helt i orden, men det er vigtigt, at sammenligningen er relevant og retvisende. Hvad varerne oprindelig har kostet er irrelevant, når prisen er nedsat ad flere omgange. Det er den sidst gældende pris, der er interessant, når forbrugerne skal bedømme, om der er tale om et godt tilbud, siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.
Matas har tidligere anklaget konkurrenten Normal for at vildlede forbrugerne i deres markedsføring. En anklage Forbrugerombudsmanden tog op, og som endte med, at Normal både skulle ændre slogan og markedsføring.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter