Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Efter skuffende regnskab: Matas må nedjustere

Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 9 November 2016 kl. 10:30 af: Kristian Holgersen

Matas melder om faldende omsætning og indleder storstilet spareprogram. Hård konkurrence er en af forklaringerne, ifølge kædens direktør.

Den hårde konkurrence på markedet for skønhedsprodukter og personlig pleje påvirker salget i Matas-butikkerne. Det fremgår af kædens regnskab for 2. kvartal i regnskabsåret 2016/17, som blev offentliggjort onsdag morgen.

Omsætningen for perioden endte på godt 771 mio. kroner, hvilket svarer til et fald på 1,5 procent i forhold til sidste år. Og det resultat er ikke godt nok, lyder det fra den administrerende direktør i Matas, Terje List.

- Vi har i 2. kvartal set en utilfredsstillende omsætnings- og resultatudvikling. Tiltagende konkurrence inden for dagligdagsprodukter til personlig pleje og øgede omkostninger i forbindelse med strategi-implementeringen udgør hovedårsagerne, udtaler han i en kommentar til regnskabet.

Skal spare millioner

Som følge af den faldende omsætning nedjusterer Matas samtidig forventningerne til det samlede årsregnskab for 2016/17. Her er målet nu en like-for-like omsætningsvækst på 0-2 procent, hvor den før lød på 1-3 procent.

Derudover vil Matas finde besparelser for op mod 30 mio. kroner gennem et såkaldt omkostningsreduktionsprogram.

- For at styrke vores markedsposition, også på kort sigt, vil vi fokusere strategiens indhold yderligere i forhold til aktiviteter målrettet omsætningsvækst og øget indtjening. I forbindelse hermed igangsættes et omkostningsreduktionsprogram i størrelsesordenen 25 - 30 mio. kroner, udtaler Terje List.

Konkurrerer med lavpriskæde

Den største konkurrent til Matas er lavpriskæden Normal, som har åbnet over 60 butikker i hele landet siden 2013. På hylderne kan kunderne blandt andet finde typiske Matas-varer som tandpasta, shampoo og kosmetik.

I begyndelsen af året henvendte Matas sig til Forbrugerombudsmanden og klagede over Normal, som de mente vildledte kunderne med deres priser. Det førte til, at Normal måtte ændre både slogan og generel markedsføring.

LÆS OGSÅ: Matas melder konkurrent for ’systematisk vildledende prismarkedsføring’



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD