Efter skuffende regnskab: Matas må nedjustere
Matas melder om faldende omsætning og indleder storstilet spareprogram. Hård konkurrence er en af forklaringerne, ifølge kædens direktør.
Den hårde konkurrence på markedet for skønhedsprodukter og personlig pleje påvirker salget i Matas-butikkerne. Det fremgår af kædens regnskab for 2. kvartal i regnskabsåret 2016/17, som blev offentliggjort onsdag morgen.
Omsætningen for perioden endte på godt 771 mio. kroner, hvilket svarer til et fald på 1,5 procent i forhold til sidste år. Og det resultat er ikke godt nok, lyder det fra den administrerende direktør i Matas, Terje List.
- Vi har i 2. kvartal set en utilfredsstillende omsætnings- og resultatudvikling. Tiltagende konkurrence inden for dagligdagsprodukter til personlig pleje og øgede omkostninger i forbindelse med strategi-implementeringen udgør hovedårsagerne, udtaler han i en kommentar til regnskabet.
Skal spare millioner
Som følge af den faldende omsætning nedjusterer Matas samtidig forventningerne til det samlede årsregnskab for 2016/17. Her er målet nu en like-for-like omsætningsvækst på 0-2 procent, hvor den før lød på 1-3 procent.
Derudover vil Matas finde besparelser for op mod 30 mio. kroner gennem et såkaldt omkostningsreduktionsprogram.
- For at styrke vores markedsposition, også på kort sigt, vil vi fokusere strategiens indhold yderligere i forhold til aktiviteter målrettet omsætningsvækst og øget indtjening. I forbindelse hermed igangsættes et omkostningsreduktionsprogram i størrelsesordenen 25 - 30 mio. kroner, udtaler Terje List.
Konkurrerer med lavpriskæde
Den største konkurrent til Matas er lavpriskæden Normal, som har åbnet over 60 butikker i hele landet siden 2013. På hylderne kan kunderne blandt andet finde typiske Matas-varer som tandpasta, shampoo og kosmetik.
I begyndelsen af året henvendte Matas sig til Forbrugerombudsmanden og klagede over Normal, som de mente vildledte kunderne med deres priser. Det førte til, at Normal måtte ændre både slogan og generel markedsføring.
LÆS OGSÅ: Matas melder konkurrent for ’systematisk vildledende prismarkedsføring’
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter