Kvickly vil mindske madspild med skæve gulerødder
Med et koncept, der fokuserer på al den mad, der fravælges uden god grund i de danske dagligvarekæder, sætter Kvickly fokus på madspild.
Nu skal danskerne måske vænne sig til ikke kun at vælge de mest æstetiske varer i frugt- og grøntafdelingen.
I Kvickly-varehuse over hele landet kan man nu finde poser med ”skæve gulerødder”. Inspireret af en forbrugeridé har Coop nemlig valgt at tage de rødder, der er lidt anderledes i form eller størrelse, i sortiment for på den måde at være med til at nedsætte spildet af gulerødder ude hos landmanden.
LÆS OGSÅ: Coop sætter fokus på grønne idéer
- Vi har foretaget en analyse, der viser, at 23 procent af danskerne, altså mere end hver femte, har fravalgt en pose gulerødder, fordi de var for skæve eller uens, og 62 procent vil hellere købe de lige gulerødder end de uens. Alligevel forsøger vi os nu med produktet ”skæve gulerødder”, for vi tror, at mange danskere er parate til at gøre noget for at mindske madspild, hvis de bliver informeret om betydningen af ikke altid at vælge de snorlige rødder. Vi vil gerne give dem valget, og så må vi se, hvordan de tager imod det, fortæller Signe Frese, programansvarlig for miljø- og klima i Coop, i en udtalelse.
I maj satte Coop fokus på madspild ved at uddele 40.000 gratis bananer på Rådhuspladsen i København - det antal bananer, der bliver smidt ud hver uge på grund af madspild. Og nu er det altså skæve gulerødder, der skal sætte fokus på madspildet i Danmark.
Forbrugeridé fra Coop grøn idépris
Konceptet bag poserne med de skæve gulerødder er forbruger- og vinderidéen fra Coop Grøn Idépris 2012, indsendt af Michael Lars Olsen fra Holbæk.
Hvert år afholder den danske dagligvaregigant 'Coop Grøn Idépris', hvor forbrugerne kan komme med idéer til, hvordan man kan skabe en bæredygtig dagligvarehandel. Coop modtager i øjeblikket forbruger-idéer til konkurrencen om Coop Grøn Idépris 2013.
Forbrugerne skal vænne sig til krumme gulerødder
Det understreges ofte i debatten om madspild, at både producenter, detailhandel og forbrugerne er nødt til at samarbejde og gøre en indsats, hvis madspildet skal mindskes.
Selina Juul, stifter af forbrugerbevægelsen, Stop Spild af Mad, som Coop samarbejder med, fremhæver, at forbrugerne skal vænne sig til de mere krumme madvarer.
- Det er en alletiders indsats mod det skjulte madspild - og vi hilser tiltaget velkommen, siger Selina Juul, og understreger, at forbrugerne er et vigtigt led, da det er afgørende, at de accepterer og vænner sig til, at en gulerod godt kan være krum, fortæller hun i en udtalelse.
LÆS OGSÅ: Dagligvarekæmpe sætter ind mod madspild
Skæve gulerødder sælges i Kvickly over hele landet men indtil videre kun i begrænset antal, fordi gulerodshøsten har været af så god en kvalitet i år, at der ikke er så store mængder skæve og afvigende gulerødder som normalt. En pose med de skæve gulerødder koster 7 kroner per kilo.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter