Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Coop sætter fokus på grønne idéer

Foto: detailfolk.dk



Fakta om emballage

- 86 procent af danskerne synes, at der er for meget emballage på deres dagligvarer.
- Danskerne oplever selv, at især plastik fylder meget op i skraldespanden derhjemme (68 procent).
- Knap 60 procent af danskerne så gerne, at plastik blev genbrugt i højere grad, end det gør nu.
- Knap 30 procent af danskerne har stillet en vare tilbage på hylden, fordi de oplevede, at varen var overemballeret. Særligt grøntsager (35 procent) opleves som overemballerede.
- Hver dansker smider i alt 447 kg affald i skraldespanden årligt, eller det der svarer til 969 kg per husstand

Kilde: Miljøstyrelsens affaldsstatistik 2011.

Monday den 5 August 2013 kl. 09:57 af: Puk Holm Hansen

Dagligvarekæmpen Coop sætter igen i år fokus på grønne løsninger inden for dagligvarehandlen med idekonkurrencen Coop Grøn Idepris.

Den første august er Coops idekonkurrence Coop Grøn Idepris vendt tilbage for tredje gang, og i år har dagligvarekæmpen valgt at sætte fokus på bæredygtig emballage. Ifølge en ny undersøgelse foretaget af Coop Analyse synes ni ud af 10 danskere, at pap, plastik, dåser og papir fylder for meget i indkøbsposen og skraldespanden.

Og det er derfor, at fokus for dette års konkurrence er, hvordan mængden af emballage kan reduceres, genanvendes eller gøres grønnere i hjemmet, i supermarkedet eller i produktionsleddet.

- Med de miljø- og ressource-udfordringer, som verden står overfor, ser vi i Coop et behov for, at vi går sammen med forbrugere og producenter om at løse udfordringerne omkring emballage, siger Signe D. Frese, programchef for miljø og Klima i Coop, i en pressemeddelelse.

Coop Grøn Idepris er en tilbagevendende idékonkurrence, som har til formål at indhente gode ideer fra danskerne til at gøre dagligvarehandlen og danskernes forbrug mere miljø- og klimavenligt.

LÆS OGSÅ: Sådan kan detailbranchen komme madspild til livs

Løsninger skal findes i fællesskab

Konkurrencen er altså et samarbejde mellem forbrugere og producenter om at finde løsninger, som kan være med til at skabe en bæredygtig dagligvarehandel.

- Vi skal i fællesskab finde løsninger på, hvordan vi kan reducere mængden af emballage, men også hvordan vi kan genanvende emballage, bruge den på nye måder eller måske endda finde nye former for emballage, der både kan få varerne til at holde sig bedre og udnytte mere bæredygtige materialer, siger Signe D. Frese.

Derfor kan alle forbrugere kan komme med idéer til Coop Grøn Idepris 2013 via grønpris.dk fra den 1. august 2013 frem til den 10. november 2013, og vinderen præmieres med 30.000 kroner.

LÆS OGSÅ: Coop-kæde har vendt udviklingen

Forbrugere fravælger "overemballage"

At emballage er et vigtigt fokuspunkt, er der flere grunde til. Undersøgelsen fra Coop Analyse viser nemlig også, at knap 30 procent af forbrugerne har lagt en vare tilbage på hylden, fordi de oplevede, at den var overemballeret. Særligt plastik, oplever forbrugerne, fylder meget i skraldespandene.

- Forbrugerne er den sidste aftager af emballagen på de varer, som vi sælger, og derfor er det vigtigt at tage dem med på råd og få deres ideer til, hvordan vi kan gøre emballagen grønnere, udtaler Signe D. Frese.

LÆS OGSÅ: Folkemøde-fokus: Madspild i detail

Madspild stadig i fokus

Temaet for Coop Grøn Idepris var i 2012 madspild, og det gav over 2000 idéer fra de danske forbrugere. Vinderidéen blev ”skæve gulerødder”. Her opfordrede Michael Lars Olsen fra Holbæk til, at gulerødder, der er lidt anderledes i form, størrelse eller farve, bliver solgt i butikkerne, frem for at gå til spilde i produktionsleddet. På den måde kan man reducere madspild ude hos landmanden.

Vinderidéen ”skæve gulerødder” lanceres i Kvickly i løbet af august måned og følges i efteråret op af flere andre produktlanceringer, der udspringer af Coop Grøn Idepris.

LÆS OGSÅ: Dagligvarekæmpe sætter ind mod madspild

I maj satte Coop fokus på madspild med et arrangement på Rådhuspladsen, hvor der blev uddelt 40.000 gratis bananer - det antal som hver uge går til spilde i Coops butikker. Ved arrangementet præsenterede Coop desuden deres proces, der skal få deres over 1200 butikker i landet til at reducere spild af mad markant over de næste 2 år.

LÆS OGSÅ: Butikker må sælge 'gammel' mad

Temaet for den allerførste konkurrence for Coop Grøn Idepris var "grønt forbrug", hvor der blev sat fokus på nedsættelse af CO2-forbruget.
 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD