Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Coop-kæde har vendt udviklingen

Foto: detailfolk.dk



Monday den 17 June 2013 kl. 10:45 af: Puk Holm Hansen

Efter flere år med dalende indtjening og omsætning, og hård konkurrence fra discountmarkedet har en af de største kæder i Coop endelig vendt udviklingen, og viser nu fremgang på alle fronter.

Nu går kunderne ikke længere forbi SuperBrugsen. I hvert fald er antallet af kunder vokset med 9 procent og omsætningen er steget med 7 procent i den kendte Coop-kæde i løbet af de første fire måneder af 2013. Coop mener, at den positive udvikling begyndte i 2012, og at den nu for alvor har bidt sig fast.

- Vi har kort sagt gjort det lidt enklere, lidt billigere og lidt mere lækkert at handle ind i SuperBrugsen. Både regnskabstal og målinger af kundetilfredsheden viser, at det lokale supermarked har en mere lys fremtid, end de fleste havde forestillet sig for bare 1 år siden. Supermarkeder som SuperBrugsen har længe været udråbt som de store tabere til discount, men jeg tror tendensen er vendt, siger Michael Løve i en pressemeddelelse.

LÆS OGSÅ: Coop kæmper med bundlinjen

Indtil nu er resultatet i de 230 butikker cirka 50 millioner kroner bedre end i samme periode sidste år, og væksten er udelukkende kommet i eksisterende butikker.

Tre årsager til fremgang

SuperBrugsens kædedirektør, Michael Løve, mener, at der er 3 årsager til, at SuperBrugsen nu i større grad er blevet konkurrencedygtig med discountkæderne:

1. Skarpere priser og tilbud. Tilbuddene er simpelthen blevet bedre, og vi har sænket normalprisen på cirka 400 varenumre.

2. Vi har ryddet op i butikkerne og fjernet mange af de cafeborde og udstillinger, som næsten var begyndt at stå i vejen for kunderne.

3. SuperBrugsen har som andre store butikker fået mulighed for at holde åbent alle søndage. Det har bidraget med cirka 20 procent af den samlede vækst for kæden, forklarer Michael Løve i pressemeddelelsen.

LÆS OGSÅ: Dagligvarekæde satser på discount

Optimisme i kæden

SuperBrugsen har også ombygget 7 butikker til et moderniseret koncept, og det mener Coop bidrager til en stigning i kunder i butikkerne.

- Vi har pæne 2-cifrede vækstrater på kundestrømmen i de nye butikker, som er blevet ekstremt godt modtaget, så vi er ret optimistiske i øjeblikket, siger Michael Løve.

LÆS OGSÅ: Coop hårdt ramt af discountkrig

Efter at cirka 20 af kædens butikker blev konverteret til Fakta eller lukket i begyndelsen af året, består SuperBrugsen lige nu af 230 butikker med en samlet omsætning på 14 milliarder kroner. Og kæden er nu i gang med at åbne helt nye butikker rundt omkring i Danmark.

LÆS OGSÅ: SuperBrugsen fortætter nyt koncept
 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD