Coop-kæde har vendt udviklingen
Efter flere år med dalende indtjening og omsætning, og hård konkurrence fra discountmarkedet har en af de største kæder i Coop endelig vendt udviklingen, og viser nu fremgang på alle fronter.
Nu går kunderne ikke længere forbi SuperBrugsen. I hvert fald er antallet af kunder vokset med 9 procent og omsætningen er steget med 7 procent i den kendte Coop-kæde i løbet af de første fire måneder af 2013. Coop mener, at den positive udvikling begyndte i 2012, og at den nu for alvor har bidt sig fast.
- Vi har kort sagt gjort det lidt enklere, lidt billigere og lidt mere lækkert at handle ind i SuperBrugsen. Både regnskabstal og målinger af kundetilfredsheden viser, at det lokale supermarked har en mere lys fremtid, end de fleste havde forestillet sig for bare 1 år siden. Supermarkeder som SuperBrugsen har længe været udråbt som de store tabere til discount, men jeg tror tendensen er vendt, siger Michael Løve i en pressemeddelelse.
LÆS OGSÅ: Coop kæmper med bundlinjen
Indtil nu er resultatet i de 230 butikker cirka 50 millioner kroner bedre end i samme periode sidste år, og væksten er udelukkende kommet i eksisterende butikker.
Tre årsager til fremgang
SuperBrugsens kædedirektør, Michael Løve, mener, at der er 3 årsager til, at SuperBrugsen nu i større grad er blevet konkurrencedygtig med discountkæderne:
1. Skarpere priser og tilbud. Tilbuddene er simpelthen blevet bedre, og vi har sænket normalprisen på cirka 400 varenumre.
2. Vi har ryddet op i butikkerne og fjernet mange af de cafeborde og udstillinger, som næsten var begyndt at stå i vejen for kunderne.
3. SuperBrugsen har som andre store butikker fået mulighed for at holde åbent alle søndage. Det har bidraget med cirka 20 procent af den samlede vækst for kæden, forklarer Michael Løve i pressemeddelelsen.
LÆS OGSÅ: Dagligvarekæde satser på discount
Optimisme i kæden
SuperBrugsen har også ombygget 7 butikker til et moderniseret koncept, og det mener Coop bidrager til en stigning i kunder i butikkerne.
- Vi har pæne 2-cifrede vækstrater på kundestrømmen i de nye butikker, som er blevet ekstremt godt modtaget, så vi er ret optimistiske i øjeblikket, siger Michael Løve.
LÆS OGSÅ: Coop hårdt ramt af discountkrig
Efter at cirka 20 af kædens butikker blev konverteret til Fakta eller lukket i begyndelsen af året, består SuperBrugsen lige nu af 230 butikker med en samlet omsætning på 14 milliarder kroner. Og kæden er nu i gang med at åbne helt nye butikker rundt omkring i Danmark.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter