Kunder gider ikke loyalitetskort
Afstemning
Om få år vil loyalitetskort være en saga blot, i hvert fald vil vi se langt færre, kunderne gider dem nemlig ikke, sådan lyder vurderingen fra eksperter.
Butikkerne elsker dem, men kunderne er dødtrætte af dem. Loyalitets- og rabatkort hos butikskæder har i den grad fået en opblomstring de senere år, men den udvikling vil vende snart, det vurderer to eksperter, ifølge Business.dk.
Jan Møller Jensen, lektor på Syddansk Universitet på Institut for Marketing & Management.
- Rabatkort af plastik har toppet. Mange kunder har sagt ja til kortene uden at få dem brugt. Der er opstået en vis træthed over kortene, og det irriterer kunderne, når de kun får ganske få kroner i rabat ved at bruge dem, siger Jan Møller Jensen, lektor på Syddansk Universitet på Institut for Marketing & Management.
til Business.dk.
Han bakkes op ad Per Østergaard Jacobsen, ekstern lektor ved Copenhagen Business School, der størstedelen af de danske kundeklubber og rabatkort, ikke fungerer optimalt.
Væk med kort og ind med mobil
- Kundeklubber fungerer kun, hvis de bliver drevet rigtigt og der er tale om gensidig loyalitet og man skaber reel værdi for kunden og det gør man ikke gennem rabat, siger han til detailfolk.dk.
- En undersøgelse viser, at man kun har plads til fem kort i tegnebogen, der er simpelthen ikke plads til flere. Jeg mener, at man skal flytte loyalitetskonceptet over på den mobile platform, så vil man kunne få engenfødsel af loyalitetskonceptet, siger han.
Aggressiv kundeklub-kurs
I Danmark er det blandt andet butikskæder som Matas, Imerco og seneste Flügger, der gør brug af rabat- og loyalitetskort. Som detailfolk tidligere har beskrevet, gik Flügger for nyligt ganske aggressivt ind i kampen og kundernes loyalitet ved at tilbyde klubmedlemmer 15 procents rabat på samtlige varer. Per Østergaard Jacobsen skønner, at der er ca. 140 kunde- og loyalitetsklubber i Danmark.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter