Kunder bytter privat data for at få sjovere indkøb
En ny undersøgelse viser, at vi er villige til at give særdeles private oplysninger om vores børn for til gengæld at få en bedre indkøbsoplevelse.
Danske kunder er meget modvillige overfor at dele deres egne eller deres børns personlige data med butikker og virksomheder.
Men så snart, der er tale om en gevinst i den anden ende, vil de fleste give lov til at lave en kropscanning af deres børn. Det skriver Magasinet F5 på baggrund af et nyt speciale, som studerende fra Aarhus Universitet har lavet i samarbejde med Bestseller.
- Den overraskede os ret meget. Forældrene er klar til at tillade en 3D-scanning af deres kæreste eje, mens de tidligere har angivet i et spørgeskema, at de knap er villige til at dele noget som helst, siger Lasse Brodersen, som er en af de studerende bag undersøgelsen.
Stor modstand i spørgeskema
Spørgeskemaet blev besvaret af 1061 respondenter. Her blev forældrene bedt om at tage stilling til 13 forskellige typer af privatlivsoplysninger.
Undersøgelsen viste tydeligt, at forældrene kun var klar til at dele oplysninger såsom fødselsdato, køn og antal børn. De resterende 12 typer privatlivsdata scorede alle under 3 på en skala fra 1 til 6.
Men den holdning ændrede sig, da forældrene blev inviteret ind i et testmiljø. Her kunne de vælge at lade deres børn få kropscannet deres mål. Det betød, at forældrene kunne prøve tøj på børnene virtuelt via en app, mens børnene lejede i dettilstødende lejeland. Og det var en mulighed, som mange benyttede sig af.
- Undersøgelsen viser, at villighed til at afgive personlig data handler om den oplevede værdi, man får tilbage. Så vores anbefaling er, at firmaer bliver bedre til at visualisere over for forbrugerne, hvad de får for deres data, og så er de også i høj grad villige til at dele, forklarer Ditte Brix Andersen, som er den anden studerende, der har været med til at lave undersøgelsen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter