Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Netsupermarked vil udnytte data i kampen om kunderne

Foto: Osuma.dk



Thursday den 16 October 2014 kl. 05:50 af: Freja Thorbech

Osuma.dk er netop nu i gang med at omstrukturere sin forretning i forsøget på at kapre dagligvarekunder online.

Osuma.dk vil være et intelligent supermarked.

Sådan lød meldingen fra CEO i Osuma.dk Steen Trier, da han fortalte om onlinesupermarkedets fremtidsplaner på E-handelskonferencen 2014.

LÆS OGSÅ: Højdepunkter fra årets e-handelskonference 2014

- Vi har været på markedet siden 2007 og startede egentlig som et vognmandsforretning, og nu vil vi gerne noget andet, forklarede Steen Trier fra scenen i Øksnehallen om den transformation, som Osuma.dk netop nu er i færd med.

Det betyder blandt andet, at Osuma i fremtiden vil spille en langt større og mere aktiv rolle i kundernes indkøb.

- Vi skal hjælpe dem med at handle ind, sagde Steen Trier til de fremmødte.

Det nemmeste køb

Han forklarede, at netsupermarkedet i dag ikke gør meget for at hjælpe kunderne. Logger man på hjemmesiden bliver man præsenteret for alle varerne på Osuma.dk, som man herefter kan bladre rundt i.

Her skal opsamlet kundedata i fremtiden sikre, at kunderne bliver hjulpet i navigationen på baggrund af eksempelvis tidligere køb.

- Vi opsamler systematisk viden om kundernes vaner, valg og præferencer, og så bruger vi vores viden til at hjælpe kunderne til det nemmeste og bedste køb, forklarede Steen Trier.

Netsupermarkedet har så småt forsøgt sig ved blandt andet at indføre kategorien "andre kunder har også set/købt". Det har ført til en stigning i størrelsen på den virtuelle kurv, som kunderne tjekker ud med. 

- Det var ikke det vi gik efter, selvom det selvfølgelig er positivt. Det handler for os om, at kunderne skal være glade, forklarede Steen Trier.

Fremadrettet satser Osuma.dk derfor også på at lave eksempelvis en indkøbsliste baseret på tidligere køb og en huskeliste ved check out, hvor supermarkedet forudsiger, hvad der mangler i kurven i forhold til de varer, man ellers har købt.

En personlig indkøbsoplevelse

Den opsamlede data skal samtidig gøre både onlineoplevelsen og supermarkedets nyhedsbreve personlige, så kunden får relevante tilbud. 

- Vi kan eksempelvis sende en mail til kunde, hvor vi skriver, at du plejer at købe køkkenrulle hver tredje uge, men dit foretrukne mærke er på tilbud i dag, forklarede Steen Trier.

Pt. er det kun produktvisningerne, der er personliggjorte hos Osuma. dk, men om få måneder vil alt være personificeret, slog direktøren fast.

Osuma.dk kom ud af sidste regnskabsår med et underskud på 7,9 millioner kroner. I regnskabet fremgår det dog samtidig, at der fortsat er opbakning til netsupermarkedet fra ejerne, der er to lokale brugsforeninger i Ry og Middelfart, selvom egenkapitalen også er negativ.

LÆS OGSÅ: Netsupermarked i millionunderskud



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD