Klumme: Derfor er lokal annoncering meget mere end en annonce i ugeavisen
For de fleste mindre detailbutikker er digital annoncering begrænset til ugeavisen og måske et boostet Facebook-opslag. Men især de mindre forretningsdrivende misser en gylden mulighed for øget forretning ved ikke at investere mere i digital annoncering.
Det mener Jakob Kargaard fra CATSJ, der her fortæller, hvorfor mange detailbutikker troligt folder fast i printannoncering og hvorfor især annoncering på mobiltelefonen er et godt og mere lønsomt alternativ.
Klumme af Jakob Kargaard, CATSJ
Når jeg spørger mindre forretningsdrivende og uafhængige detailkæder om, hvordan de får flere kunder i butikken, får jeg oftest disse to svar:
Anbefalinger fra eksisterende kunder og lokal annoncering.
Og lokal annoncering bliver som regel ikke opfattet så nuanceret: Den klassiske annonce i det lokale ugeblad lever absolut endnu.
En del butiksdrivende har eksperimenteret med at få folk ned i deres butikker via Google annoncer eller et boostet opslag på Facebook. De forstår godt værdien af at dukke op med en geografisk målrettet annonce, men det er enten tidskrævende eller besværligt at sætte sig ind i. Og butikseleven har igen meldt sig syg, og fragtmanden har lige leveret en forkert palle, så det bliver heller ikke i denne uge, at der bliver tid til at komme i gang med digital annoncering.
Det er en skam, for der er et stort potentiale for især mindre detailbutikker at tænke lokal annoncering digitalt. Det er der primært 2 grunde til:
1. Bedre mulighed for at segmentere målgruppen
Din fotobutik ligger i Slagelse, men borgere i Slagelse er ikke din målgruppe. Det er derimod fotointeresserede på Vestsjælland, du skal sigte efter. Og mange af dem er måske uden for rækkevidde af den lokale ugeavis.
Digital annoncering giver især mening for specialforretninger, da de kan nå ud til en målgruppe med bestemte interesser og forespørgsler i et bestemt geografisk område. Alle større annonceringsplatforme giver mulighed for at ramme netop dit segment.
2. Mobil annoncering rammer et akut behov
De mest lovende digitale annonceringsmuligheder for mindre detailbutikker er imidlertid på mobilen. Mobilen er et redskab, som folk bruger til at finde en løsning her og nu. Udover at kunne målrette annonceringen til en bestemt demografisk og geografisk målgruppe, er det også muligt at sende Push-beskeder, når kunder nærmer sig ens butik eller når det er relevant for forbrugeren. Et godt tilbud på en frokostpizza mellem 12 og 14 til alle i en radius af 1 kilometer fra din restaurant er langt mere relevant end at trykke menukortet i ugeavisen.
Tilbage står de tekniske udfordringer. Mange butikker har ikke et mobiloptimeret website, og har måske heller ikke interesse i at investere mange tusinde kroner i et nyt. Mangel på kapacitet til at skabe nye mobile kampagnesider hver gang man laver et nyt tilbud, er også ofte en showstopper. Men bekymringerne er overflødige.
I dag findes der flere forskellige platforme og muligheder, hvor du relativt nemt, kan lokke dine potentielle kunder i butikken ved at sende tilbud direkte på deres mobil. Teknisk kræver det ikke mere grafisk arbejde end ved en printannonce, og når den mobile kampagne først kører, er der kun behov for mindre justeringer efterfølgende.
Når du går i gang med digital annoncering, så husk at måle effekten. Det behøver ikke være kompliceret, for det handler om at få folk ned i din butik. Hvis du eksempelvis bruger en kampagnekode eller en digital kupon, som folk skal bruge ved kassen for at få rabat eller specielle tilbud, finder du ud af, hvor mange nye kunder og omsætning hver kampagne giver. På den måde kan du helt konkret måle, hvad du får for dine digitale annoncekroner.
LÆS OGSÅ: Klumme: Nyd godt af Pokemon GO-hypen for 10 kroner i timen!
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter