Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Klumme: Derfor er lokal annoncering meget mere end en annonce i ugeavisen

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 30 August 2016 kl. 09:25 af: Klumme af Jakob Kargaard, CATSJ

For de fleste mindre detailbutikker er digital annoncering begrænset til ugeavisen og måske et boostet Facebook-opslag. Men især de mindre forretningsdrivende misser en gylden mulighed for øget forretning ved ikke at investere mere i digital annoncering.

Det mener Jakob Kargaard fra CATSJ, der her fortæller, hvorfor mange detailbutikker troligt folder fast i printannoncering og hvorfor især annoncering på mobiltelefonen er et godt og mere lønsomt alternativ.

Klumme af Jakob Kargaard, CATSJ

Når jeg spørger mindre forretningsdrivende og uafhængige detailkæder om, hvordan de får flere kunder i butikken, får jeg oftest disse to svar:

Anbefalinger fra eksisterende kunder og lokal annoncering.

Og lokal annoncering bliver som regel ikke opfattet så nuanceret: Den klassiske annonce i det lokale ugeblad lever absolut endnu.

En del butiksdrivende har eksperimenteret med at få folk ned i deres butikker via Google annoncer eller et boostet opslag på Facebook. De forstår godt værdien af at dukke op med en geografisk målrettet annonce, men det er enten tidskrævende eller besværligt at sætte sig ind i. Og butikseleven har igen meldt sig syg, og fragtmanden har lige leveret en forkert palle, så det bliver heller ikke i denne uge, at der bliver tid til at komme i gang med digital annoncering.

Det er en skam, for der er et stort potentiale for især mindre detailbutikker at tænke lokal annoncering digitalt. Det er der primært 2 grunde til:

1. Bedre mulighed for at segmentere målgruppen

Din fotobutik ligger i Slagelse, men borgere i Slagelse er ikke din målgruppe. Det er derimod fotointeresserede på Vestsjælland, du skal sigte efter. Og mange af dem er måske uden for rækkevidde af den lokale ugeavis.

Digital annoncering giver især mening for specialforretninger, da de kan nå ud til en målgruppe med bestemte interesser og forespørgsler i et bestemt geografisk område. Alle større annonceringsplatforme giver mulighed for at ramme netop dit segment.

2. Mobil annoncering rammer et akut behov

De mest lovende digitale annonceringsmuligheder for mindre detailbutikker er imidlertid på mobilen. Mobilen er et redskab, som folk bruger til at finde en løsning her og nu. Udover at kunne målrette annonceringen til en bestemt demografisk og geografisk målgruppe, er det også muligt at sende Push-beskeder, når kunder nærmer sig ens butik eller når det er relevant for forbrugeren. Et godt tilbud på en frokostpizza mellem 12 og 14 til alle i en radius af 1 kilometer fra din restaurant er langt mere relevant end at trykke menukortet i ugeavisen.

Tilbage står de tekniske udfordringer. Mange butikker har ikke et mobiloptimeret website, og har måske heller ikke interesse i at investere mange tusinde kroner i et nyt. Mangel på kapacitet til at skabe nye mobile kampagnesider hver gang man laver et nyt tilbud, er også ofte en showstopper. Men bekymringerne er overflødige.

I dag findes der flere forskellige platforme og muligheder, hvor du relativt nemt, kan lokke dine potentielle kunder i butikken ved at sende tilbud direkte på deres mobil. Teknisk kræver det ikke mere grafisk arbejde end ved en printannonce, og når den mobile kampagne først kører, er der kun behov for mindre justeringer efterfølgende.

Når du går i gang med digital annoncering, så husk at måle effekten. Det behøver ikke være kompliceret, for det handler om at få folk ned i din butik. Hvis du eksempelvis bruger en kampagnekode eller en digital kupon, som folk skal bruge ved kassen for at få rabat eller specielle tilbud, finder du ud af, hvor mange nye kunder og omsætning hver kampagne giver. På den måde kan du helt konkret måle, hvad du får for dine digitale annoncekroner. 
 
LÆS OGSÅ: Klumme: Nyd godt af Pokemon GO-hypen for 10 kroner i timen!



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD