Klumme: Mobil markedsføring er et must for overlevelse
Fakta
Klummen er udelukkende udtryk for skribentens egen holdning - Redaktionen
Det er nødvendigt for de danske detailvirksomheder at sadle op på mobilen, hvis de vil gøre sig forhåbninger om at overleve i et "stærkt konkurrencepræget miljø", skriver digital markedsføringsspecialist Sarah Tramm.
Ifølge FDIM elsker danskerne Internettet, og onlinemediet vinder fortsat frem i udbredelse og tidsforbrug på bekostning af de traditionelle medier. Der er især sket en markant fremgang i anvendelse af Internettet fra mobiltelefoner (www.fdim.dk 2012). Det er ingen hemmelighed, at markedsføring har ændret sig dramatisk i de seneste år. Teknologiske fremskridt, især det mobile informationsteknologi på bærbare, tablets og smartphones, har ændret den måde, hvorpå virksomheder kommunikerer med forbrugerne på.
Onlineforbrugernes adfærd
Ifølge FDHI er E-handlen i Danmark steget betydeligt, og i 2012 satte den rekord med 55 mia. kr. Rapporten viser, at kunderne har en høj loyalitet overfor de netbutikker, hvor de e-handler, hvilket sætter et endnu større fokus på den måde, vi kommunikerer med vores forbrugere. Mobile søgninger på Google eller besøgende på mobile websites er tredoblet, hvilket gør, at mobil markedsføring ikke længere kun er et valg for innovative detail-virksomheder men et absolut ”must” for overlevelse i et stærkt konkurrencepræget miljø.
Mobil markedsføring
Mobilmarketing har fået en stigende interesse i takt med, at mobilteknologi er blevet mere avanceret, og kommunikation beskeder er blevet mere personaliseret.
Mulighederne for marketingfolk er talrige, især emnet mobil reklame (m-reklame) er af stor interesse. M-reklame henvender sig til forbrugerne med individualiserede reklamebudskaber via mobile enheder. Mobilmarketing er distributionen af enhver besked eller promotion, der tilføjer værdi til kunden, og samtidig øger indtægter for virksomheden. Fra et traditionelt markedsføringssynspunkt handler dette om promotion og kommunikation.
Ifølge Juniper Research er den verdensomspændende detailverden indstillet på at bruge ikke mindre end 28 milliarder dollars på mobilmarketing kampagner i 2013. Detailhandlere bruger i stigende grad mobile enheder som et ”touchpoint” på de forskellige stadier i detailmarkedet livscyklus placerer smartphones og tablets i centrum af engagement strategier. Især NFC (Near Field Communication teknologi med personlig chip, f.eks. i mobiler) og rabatkuponer er fremhævet som nyskabende platforme for detailhandlere til at integrere mobil markedsføring for og i butikken.
Så hvilke værktøjer har vi i den digitale verden?
Forbrugerne bruger smartphone apps og mobile hjemmesider til en bred vifte af opgaver, der omfatter kontrol i butikken, produkttilgængelighed og downloading af mobile kuponer, hvilket muliggør on-the-spot prissammenligninger, og at kontrol af onlineanmeldelser og produktsammenligninger. Nogle detailhandlere har set dette mere som en trussel end en fordel. Men store brands som Starbucks, Marks and Spencers og L’Oreal har haft stor succes med lokalisationsmarkedsføring og kuponer. Marks and Spencer - salg fra mobile enheder eksploderede med 90 procents stigning fra 2011 til 2012. Det vil derfor ikke komme som en overraskelse, at detailkæden har lanceret en "digital lab 'division, som vil arbejde med in-house software til at udvikle digital markedsføring og digitale platforme.
Brugen af mobile kuponer er eksploderet i de seneste år, drevet af afmatning i økonomien og stigningen i gruppekøbfællesskaber som Groupon og LivingSocial. Dette fænomen er blevet det 21. århundredes udgave af vindueshopping, og detailhandlere er nødt til at tilpasse sig forbrugernes forventninger. Selv hvis din detailhandel ikke har samme ressourcer som de største brands kan du stadig vinde konkurrencefordele og skabe loyalitet igennem integreret engagement med din målgruppe igennem QR koder, kuponer og optimeret hjemmeside. Onlinemarkedsføring har nemlig gjort det nemmere for ”de små” at konkurrere med større etablerede brands – det hele handler om dit engagement og viden om din målgruppe og deres præferencer.
Mobile betalingsplatforme såsom PayPal og Checkout ved Amazon er ved at ændre, hvordan forbrugernes transaktioner håndteres på point-of-sale. QR-kodeudbydere såsom Microsofts Tag og JagTag, tillader mobilbrugere at indfange information på farten via QR koder, der forbinder den fysiske verden med den virtuelle verden
Hvorfor skal detailhandlere vælge mobil markedsføring i 2013?
1. Mobiler øger trafikken til detailhandlere f.eks. via mobile kuponer. Det er en tendens, der vil stige, i takt med at detailhandlere udvikler yderligere metoder til distribution, der er afhængige af mobile enheder.
2. Hvis forhandlere virkelig ønsker at maksimere den mobile indtjeningsmulighed, så er optimering af hjemmesiden til mobilvisning afgørende.
3. Der er en markant vandring af markedsføringsbudgetter til digitale medier.
4. Detailhandlere, der bruger mobilmarkedsføring til at kombinere den fysiske og digitale verden, bruger kanalen til alt fra at hjælpe forbrugerne til at opdage nye produkter til at køre både online og offline salg via en mobil point-of-sale.
5. Dog bør forhandlere se på mobilkuponer som mere end blot at forøge salg. Når det bruges med personlige og skræddersyet beskeder, kan mobilkuponer hjælpe detailhandlere med at etablere tættere en-til-en relationer med kunder og derved fastholde trafik og salg.
Så for detailhandlere uden en mobil strategi, hvor skal de begynde?
Detailhandlere bør overveje, hvordan en mobil kampagne kan passe inden for deres offline-strategi. Mens benyttelsen af mobil er stigende, foretrækker mange forbrugere stadig at foretage betalinger personligt. Til at bygge bro over denne kløft kan mobile kuponer, rabatkoder eller loyalitetsprogrammer tilbydes, og derefter blive præsenteret til indløsning i en fysisk butik.
Hvis detailhandlere virkelig ønsker at maksimere den mobile indtjeningsmulighed, så er optimering vigtigt - hvis du bruger mobilreklamer til forbrugernes køb, skal du skubbe brugere til et websted, som de kan interagere med på mobilen.
Smartphones har bygget en bro mellem den fysiske og digitale verden, de er altid på, og de er fysisk forbundet til en person. På mange måder er smartphones blevet et af de bedste point-of-sale-enheder, der nogensinde er skabt. Shopping-apps og mobil-aktiverede hjemmesider leverer et langt dybere niveau af engagement for forbrugerne, og detailhandlere bliver nødt til at drage fordel af disse teknologier, hvis de vil forblive konkurrencedygtige nationalt såvel som internationalt.
Indlægget er skrevet af digital markedsføring specialist Sarah Tramm på vegne af Vistaprint.dk.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter