Rekordår for dansk e-handel
Danskernes forbrug på nettet når nye højder. Den danske e-handel nåede i 2012 en omsætning på 55 milliarder.
Det er fortsat populært at handle på nettet. Så populært at den danske e-handel i 2012 nåede en rekordomsætning på 55 milliarder kroner. En stigning på 19 procent i forhold til forrige år.
Det viser årsrapporten 2012 fra Dansk e-handelsanalyse.
Tallet er 4 milliarder højere end de første opgørelser for den danske e-handels omsætning i 2012.
- Vi oplever fortsat massiv vækst i e-handel, hvor danskerne især lægger vægt på bekvemmeligheden ved at kunne handle, når det passer dem. Og så er tilfredsheden med e-handel rigtig høj, da 8 ud af 10 danskerne er tilfredse med såvel netbutikker som levering, siger Annette Falberg, administrerende direktør i FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel, der står bag Dansk e-handelsanalyse,
i en udtalelse.
LÆS OGSÅ: Rekord: Danskerne handler for 51 milliarder på nettet.
En stor del af pengene går til udlandet
Til stor skuffelse for den danske detailbranche er en stor del af stigningen, hele 40 procent, dog gået til de udenlandske netbutikker.
- Danskerne ser e-handel i udlandet som en naturlig adfærd, hvor især lave priser og større udvalg trækker. Det øger presset på danske netbutikker, og det er især kendetegnende for e-handel i udlandet, at hver femte dansker betragter sig selv som stamkunde i den udenlandske netbutik, hvor de sidste handlede, siger Annette Falberg.
De danske webshops har altså en opgave i at hive kunderne ud af klørene på de udenlandske forhandlere, hvilket gør det endnu mere vigtigt at skabe flere indgange til at fange forbrugerne på både smartphones, app's og tablets.
LÆS OGSÅ: International ekspert: Sådan handler dine kunder i fremtiden
Smartphone-ejere er særligt glade for e-handel
En lidt pudsig tendens er, at ejere af smartphones handler hyppigere på nettet, selvom de ikke typisk handler fra mobilen, når de er på farten med fx tog eller bus, men i højere grad i fred og ro derhjemme.
Til gengæld foregår størstedelen af indkøb på nettet stadig på en stationær eller bærbar computer, selvom tablets også vinder frem og bruges oftere end smartphones i denne sammenhæng.
- De traditionelle stationære og bærbare computere har fortsat en ubestridt førerposition. Så e-handel sker mest hjemmefra, også når det sker fra mobile enheder som tablets og mobiltelefoner. Men tablets vinder stadig større indpas, så de bruges oftere end mobiltelefoner til e-handel, til trods for, at der er 3 gange så mange mobiltelefoner som tablets blandt brugerne, forklarer Annette Falberg.
LÆS OGSÅ: Danskerne lægger milliarder i udenlandske netbutikker
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter