Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Danskerne lægger milliarder i udenlandske netbutikker

Foto: detailfolk.dk



Thursday den 17 January 2013 kl. 15:26 af: Freja Thorbech

Den danske detailbranche går glip af milliarder, som i stedet havner i kassen hos udenlandske netbutikker, viser nye tal.

De danske forbrugere lægger flere og flere penge i udenlandske netbutikker.

I 2012 røg det samlede beløb op på 11 milliarder kroner. Det viser nye tal fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).

- Vi mister milliarder til udlandet hvert år, og det er noget, der kan mærkes i detailhandlen, siger kommunikationschef i FDIH Henrik Theil til detailfolk.dk.

I fjerde kvartal af 2012 blev mere end hver fjerde handel på nettet foretaget i en udenlandsk netbutik, og det er en stigning i forhold til samme kvartal året før, fremgår det af FDIH's seneste analyse.

Har konsekvenser for branchen

Hvis udviklingen fortsætter, har det store konsekvenser for den danske detailhandel, slår Henrik Theil fast.

FDIH har lavet beregninger, der viser, at over en tredjedel af danskernes onlinehandel i 2020 vil foregå i udenlandske netbutikker, hvis udviklingen vel at mærke fortsætter i samme tempo som hidtil. Det svarer til 15 procent af det samlede detailsalg.

- Det er uhyggeligt store tal, som stiller store krav til dem, der vil drive detailhandel, siger Henrik Theil.

Umuligt at konkurrere på pris

36 procent svarer i FDIH's analyse, at de handler i udenlandske netbutikker for at spare penge.

- Det er svært at finde et modtræk til, siger Henrik Theil.

Han mener derfor, at de danske netbutikker i stedet bør fokusere på at sælge mere i udlandet. Han nævner Smartguy, som et eksempel på en virksomhed, der har haft succes med netop det. 

- De åbner netsider i udlandet i højt tempo. De har succes, fordi de gør noget ud af at få hjemmesiden til at ligne en hjemmeside fra det pågældende land, siger Henrik Theil. 

Han forklarer, at mens de skandinaviske forbrugere er tilfredse med, at de forstår, hvad der står på en given hjemmeside, så går flere udenlandske forbrugere op i, at siden ligner noget, de kan relatere til.



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD