Danskerne lægger milliarder i udenlandske netbutikker
Den danske detailbranche går glip af milliarder, som i stedet havner i kassen hos udenlandske netbutikker, viser nye tal.
De danske forbrugere lægger flere og flere penge i udenlandske netbutikker.
I 2012 røg det samlede beløb op på 11 milliarder kroner. Det viser nye tal fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).
- Vi mister milliarder til udlandet hvert år, og det er noget, der kan mærkes i detailhandlen, siger kommunikationschef i FDIH Henrik Theil til detailfolk.dk.
I fjerde kvartal af 2012 blev mere end hver fjerde handel på nettet foretaget i en udenlandsk netbutik, og det er en stigning i forhold til samme kvartal året før, fremgår det af FDIH's seneste analyse.
Har konsekvenser for branchen
Hvis udviklingen fortsætter, har det store konsekvenser for den danske detailhandel, slår Henrik Theil fast.
FDIH har lavet beregninger, der viser, at over en tredjedel af danskernes onlinehandel i 2020 vil foregå i udenlandske netbutikker, hvis udviklingen vel at mærke fortsætter i samme tempo som hidtil. Det svarer til 15 procent af det samlede detailsalg.
- Det er uhyggeligt store tal, som stiller store krav til dem, der vil drive detailhandel, siger Henrik Theil.
Umuligt at konkurrere på pris
36 procent svarer i FDIH's analyse, at de handler i udenlandske netbutikker for at spare penge.
- Det er svært at finde et modtræk til, siger Henrik Theil.
Han mener derfor, at de danske netbutikker i stedet bør fokusere på at sælge mere i udlandet. Han nævner Smartguy, som et eksempel på en virksomhed, der har haft succes med netop det.
- De åbner netsider i udlandet i højt tempo. De har succes, fordi de gør noget ud af at få hjemmesiden til at ligne en hjemmeside fra det pågældende land, siger Henrik Theil.
Han forklarer, at mens de skandinaviske forbrugere er tilfredse med, at de forstår, hvad der står på en given hjemmeside, så går flere udenlandske forbrugere op i, at siden ligner noget, de kan relatere til.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter