Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

FDIH går i rette med nethandelstal

Foto: detailfolk.dk



Friday den 23 November 2012 kl. 14:30 af: Simone Hansen

Danskerne lægger ikke færre penge på nettet, tværtimod, lyder det fra FDIH ovenpå ugens historieom, at danskerne skulle bruge færre penge online.

Det så ellers ud som om, at danskerne for en stund tøvede lidt med at handle på nettet. I hvert fald viste en rundspørgen fra betalingsenheden DIBS, at danskerne generelt brugte færre penge på nethandel.

LÆS OGSÅ: Vi lægger færre penge på nettet

Men der er måske forskel på, hvor meget folk husker, at de har handlet for, og hvor meget de rent faktisk handlede for. Det mener Foreningen for Dansk Internethandel FDIH i hvert fald. Ifølge FDIH viser seneste tal fra Nets, at omsætningen på dankortbetalinger over nettet i årets tre første kvartaler er gået frem med 11 procent sammenlignet med samme periode i fjor.

Nethandler er sværere at huske

Danskerne lægger altså til stadighed flere penge på nettet, men måske skyldes nye former for betalingsmåder, at man ikke husker det nær så godt.

- Der ser ud til at være forskel på de faktisk gennemførte Dankortkøb og respondenternes egen oplevelse af køb på nettet. Det kan skyldes, at vi ikke altid betragter eksempelvis downloads til mobilen som e-handel. Det samme gælder automatisk genoptankning af mobilen eller køb af metrobilletter over mobilen, der næsten udelukkende sker via Dankort. Handel via nettet er således blevet så almindeligt, at det kan være vanskeligt at huske samtlige køb, man har foretaget, siger Lars Juul Dalsted, salgschef i DIBS til FDIH.

Og det er professor Jan Damsgaard fra CBS, der forsker i e-handel.

- Man kan sige, at der er en større ”smerte” - og dermed en bedre hukommelse - forbundet med at bruge kontanter frem for plastik. Det faktum, at der e-handles oftere, men for et gennemsnitligt lavere beløb, betyder også, at e-handel er blevet mere dagligdags, og at det derfor kan være vanskeligt for forbrugeren at skelne mellem almindelig handel og e-handel, siger han til FDIH.

Færre penge pr. køb

Hos FDIH giver man dog DIBS ret i, at danskerne generelt laver mindre køb på nettet og generelt lægger færre penge pr. køb.

- Tallene fra Dankort-transaktionerne viser, at der i årets første tre kvartaler har været en stigning i antal handler på 16 procent, mens omsætningsfremgangen har været 11 procent. Vi handler altså oftere, og omsætningen stiger, men vi bruger i gennemsnit lidt færre penge pr. køb. Det er derfor nærliggende at konkludere, at forbrugerne ikke altid husker alle de små beløb, de har handlet for, siger Henrik Theil, kommunikationschef i FDIH.

LÆS OGSÅ: Netbutikker overser momsgevinst



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD