Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Kædedirektør vil genskabe Fakta-ånden

Kædedirektør Niels Karstensen vil genskabe den Fakta-ånd, der er blevet trampet ned i ekspansionens tegn.
Foto: Coop



Thursday den 13 November 2014 kl. 11:16 af: Freja Thorbech

Faktas direktør lover forandringer for kædens 9.000 ansatte, der tidligere har stået for skud for discountkædens dårlige resultater.

De ansatte rundt om i Faktas butikker skal genfinde deres faglige stolthed.

Det slår kædedirektør Niels Karstensen fast.

Han har netop præsenteret en ny strategi, der blandt andet byder på et helt nyt butikskoncept, der skal rulles ud i samtlige af landets 444 Fakta-butikker.

LÆS OGSÅ: Her er Faktas nye koncept

Men det er ikke kun kunderne, der vil mærke en forskel i butikkerne. Også medarbejderne vil mærke en forandring, slår kædedirektøren fast.

- Vores medarbejdere har gennem de seneste år stået for skud ude i butikkerne for Faktas dårlige resultater. Fakta er nærmest igennem de sidste år blevet et taber-sted at arbejde, det mærker jeg også selv, når jeg fortæller folk, at jeg er kædedirektør i Fakta, men vi har for pokker 9.000 glade medarbejdere, der rigtig gerne vil, siger han til detailfolk.dk.

Han vil sammen med medarbejderne forsøge at genskabe den særlige kultur og ånd, der tidligere har været i Fakta.

- Der er en Fakta-ånd, som er blevet trampet lidt ned i ekspansionens tegn. Den der faglige stolthed, der engang var i at være Fakta-medarbejder – det er den, vi er ved at genskabe, siger han.

Går selv forrest

Niels Karstensen vil selv gå i spidsen for forandringen. Han har garanteret medarbejderne, der i løbet af de sidste tre år har set tre forskellige direktører komme og gå, at han bliver og gør arbejdet med at implementere den nye strategi og det nye butikskoncept færdigt.

De mange direktørskift har nemlig også betydet, at medarbejderne har fået en masse forskellige udmeldinger fra højeste sted, som der ikke har været mål og retning i.

- Så bliver man forvirret som medarbejder, og man har ikke lyst til at være her. Nu skal vi have en mere stabil retning, og så de ved, hvad der kommer til at ske, og det, kan jeg mærke, betyder noget for dem, siger Niels Karstensen.

Og det er ikke kun internt, at han selv stiller sig forrest. Også i kommunikationen til kunderne er det kædedirektøren, der lægger ansigt og ord til. Det kommer blandt andet til udtryk i en kampagne i tv og aviser, der går i luften til januar, hvor kædedirektøren vil fortælle kunderne, at Fakta vil være Danmarks flinkeste discountsupermarked.

- Nu er vi gået i skarp træning på internt, hvad det vil sige at være flink. Jeg tror på, at når man møder flinke mennesker, så har man lyst til at komme tilbage til flinke mennesker. Jeg tror også at flinke mennesker giver energi og får energi. Og jeg har ladet det være op til personalet i starten, hvad vil det sige at være flink, siger han.

Han håber, at han og personalet i fællesskab kan høste noget af den belønning fra kunderne, som han forventer, at den nye strategi vil medføre.

- Den energi, der bliver skabt ved det her, kan man hverken uddanne sig til eller købe for penge, siger han, men understreger samtidig, at der i samme omgang også vil blive gjort noget for de ansatte rent uddannelsesmæssigt.

- Ud over, at vi skal være flinke, så skal Fakta være en fantastisk arbejdsplads at være ansat på, siger Niels Karstensen.

Besøger ofte butikkerne

Han forsøger selv at sikre en nærhed til butikkerne ved at køre rundt i landet og besøge dem så ofte, som det er muligt.

- Jeg er sådan indrettet, at jeg bedst kan lide at være herude i butikkerne. Det sidste år har jeg siddet meget på kontor, fordi vi også skulle have fikset basis, men ellers kører jeg meget rundt, siger Niels Karstensen.

Derudover sender han hver fjortende dag en nyhedsmail ud til samtlige ansatte, så de kontinuerligt hører fra ham. Af og til ryger der også en spontan mail afsted, som denne morgen, hvor kædedirektøren udskrev en salgskonkurrence, hvor der kan vindes burgere til hele butikken.

- Jeg har fået stor respons allerede, hvor medarbejderne siger, at det er lidt ligesom Fakta i gamle dage, siger kædedirektøren med et stort smil.

LÆS OGSÅ: Fakta-direktør lover overskud i 2016



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD