Kædedirektør vil genskabe Fakta-ånden
Faktas direktør lover forandringer for kædens 9.000 ansatte, der tidligere har stået for skud for discountkædens dårlige resultater.
De ansatte rundt om i Faktas butikker skal genfinde deres faglige stolthed.
Det slår kædedirektør Niels Karstensen fast.
Han har netop præsenteret en ny strategi, der blandt andet byder på et helt nyt butikskoncept, der skal rulles ud i samtlige af landets 444 Fakta-butikker.
LÆS OGSÅ: Her er Faktas nye koncept
Men det er ikke kun kunderne, der vil mærke en forskel i butikkerne. Også medarbejderne vil mærke en forandring, slår kædedirektøren fast.
- Vores medarbejdere har gennem de seneste år stået for skud ude i butikkerne for Faktas dårlige resultater. Fakta er nærmest igennem de sidste år blevet et taber-sted at arbejde, det mærker jeg også selv, når jeg fortæller folk, at jeg er kædedirektør i Fakta, men vi har for pokker 9.000 glade medarbejdere, der rigtig gerne vil, siger han til detailfolk.dk.
Han vil sammen med medarbejderne forsøge at genskabe den særlige kultur og ånd, der tidligere har været i Fakta.
- Der er en Fakta-ånd, som er blevet trampet lidt ned i ekspansionens tegn. Den der faglige stolthed, der engang var i at være Fakta-medarbejder – det er den, vi er ved at genskabe, siger han.
Går selv forrest
Niels Karstensen vil selv gå i spidsen for forandringen. Han har garanteret medarbejderne, der i løbet af de sidste tre år har set tre forskellige direktører komme og gå, at han bliver og gør arbejdet med at implementere den nye strategi og det nye butikskoncept færdigt.
De mange direktørskift har nemlig også betydet, at medarbejderne har fået en masse forskellige udmeldinger fra højeste sted, som der ikke har været mål og retning i.
- Så bliver man forvirret som medarbejder, og man har ikke lyst til at være her. Nu skal vi have en mere stabil retning, og så de ved, hvad der kommer til at ske, og det, kan jeg mærke, betyder noget for dem, siger Niels Karstensen.
Og det er ikke kun internt, at han selv stiller sig forrest. Også i kommunikationen til kunderne er det kædedirektøren, der lægger ansigt og ord til. Det kommer blandt andet til udtryk i en kampagne i tv og aviser, der går i luften til januar, hvor kædedirektøren vil fortælle kunderne, at Fakta vil være Danmarks flinkeste discountsupermarked.
- Nu er vi gået i skarp træning på internt, hvad det vil sige at være flink. Jeg tror på, at når man møder flinke mennesker, så har man lyst til at komme tilbage til flinke mennesker. Jeg tror også at flinke mennesker giver energi og får energi. Og jeg har ladet det være op til personalet i starten, hvad vil det sige at være flink, siger han.
Han håber, at han og personalet i fællesskab kan høste noget af den belønning fra kunderne, som han forventer, at den nye strategi vil medføre.
- Den energi, der bliver skabt ved det her, kan man hverken uddanne sig til eller købe for penge, siger han, men understreger samtidig, at der i samme omgang også vil blive gjort noget for de ansatte rent uddannelsesmæssigt.
- Ud over, at vi skal være flinke, så skal Fakta være en fantastisk arbejdsplads at være ansat på, siger Niels Karstensen.
Besøger ofte butikkerne
Han forsøger selv at sikre en nærhed til butikkerne ved at køre rundt i landet og besøge dem så ofte, som det er muligt.
- Jeg er sådan indrettet, at jeg bedst kan lide at være herude i butikkerne. Det sidste år har jeg siddet meget på kontor, fordi vi også skulle have fikset basis, men ellers kører jeg meget rundt, siger Niels Karstensen.
Derudover sender han hver fjortende dag en nyhedsmail ud til samtlige ansatte, så de kontinuerligt hører fra ham. Af og til ryger der også en spontan mail afsted, som denne morgen, hvor kædedirektøren udskrev en salgskonkurrence, hvor der kan vindes burgere til hele butikken.
- Jeg har fået stor respons allerede, hvor medarbejderne siger, at det er lidt ligesom Fakta i gamle dage, siger kædedirektøren med et stort smil.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter