Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Fakta-direktør lover overskud i 2016

Niels Karstensen er sikker på, at Faktas nye strategi vil give plus på bundlinjen i 2016.
Foto: Coop



Wednesday den 12 November 2014 kl. 09:00 af: Freja Thorbech

Faktas kædedirektør er nu klar med en ny strategi, der i løbet af de næste to år skal vende et blodrødt millionunderskud til overskud.

Når kalenderen når 2016, er der sorte tal på bundlinjen hos Fakta.

Det slog kædedirektør Niels Karstensen fast, da han tirsdag viste den første testbutik med det nye Fakta-koncept frem for pressen og præsenterede discountkædens nye strategi.

LÆS OGSÅ: Her er Faktas nye koncept

- Det skal lykkes, ellers kan jeg jo ikke stå her som købmand, siger han til detailfolk.dk, da vi efterfølgende spørger ind til det lovede overskud.

Niels Karstensen kom til Fakta som kædedirektør for 15 måneder siden. Den første tid i spidsen for discountkæden er blevet brugt i det, som kædedirektøren selv betegner som spor et. Her har fokus været på at få styr på driften i discountkæden, der kom ud af 2013 med et underskud på den forkerte side af 100 millioner kroner, der blandt andet var en konsekvens af lukkelovens afskaffelse og mange nye butiksåbninger.

- Hele det driftsmæssige fundament var vigtigt for mig at få styr på først. Hvis man ikke har styr på driften, når man har over 400 butikker, så kommer man heller ikke videre, og så kan man ikke bygge ovenpå, siger Niels Karstensen.

Det Niels Karstensen gerne ville bygge ovenpå, spor to, er den nye strategi, der blandt andet indeholder kædens bud på fremtidens discountbutik.

Har lyttet til kunderne

Frem til præsentationen er der dog blevet arbejdet hårdt i kulisserne. Niels Karstensen indledte sin direktør-tid med et par besøg i butikkerne, hvor kunderne kunne give ham deres ærlige mening.

LÆS OGSÅ: Topchef flytter sit kontor ud i butikker

Her blev der især udtrykt ønsker om oprydning i butikkerne og flere varer, og det tog direktøren til sig. Det førte blandt andet til, at der i foråret blev præsenteret 500 nye varenumre, ligesom kæden i august gik ud og fortalte kunderne, at man nu havde ryddet op i butikkerne.

Det har ifølge kædedirektøren givet pote. Uden at kunne sætte konkrete procenter på fortæller han, at Fakta siden foråret, hvor de 500 nye varer blev introduceret, har vundet markedsandele. Samtidig er kædens net promoter score, der er et udtryk for kundernes tilfredshed med Fakta, gået fra negativ til positiv.

Ekspansion har kostet dyrt

Når kædedirektøren på trods af de gode takter alligevel ikke kan love overskud allerede i 2015, er det blandt andet fordi, man nu investerer 300 millioner kroner i fremtidens Fakta. Samtidig har kæden i løbet af de sidste to år slået dørene op til 70 nye butikker rundt om i landet, og det er noget, der koster.

- Den ekspansionsstrategi, man lagde for dagen for nogle år siden, slæber vi stadig rundt på i dag, siger Niels Karstensen.

Derfor sætter Fakta nu også foden på bremsen, når det gælder butiksåbninger. I 2015 vil kæden kun åbne 12 butikker.

- Med 450 butikker er vi dækket godt ind på landkortet. Der var nogle, der engang drømte om 500 butikker, men det mener jeg ikke er vejen frem. Vi skal have det antal butikker, der er plads til, og så skal vi drive dem på en fornuftig vis, siger Niels Karstensen til detailfolk.dk.

Han fortæller, at der i Coop har været stor opbakning til den strategi.

- Det har været en god proces i Coop og en god proces med vores bestyrelse, hvor vi har fået afstemt, hvor er vi henne, hvad er det der kommer til at ske, hvad kommer det til at koste og hvordan er det det hele kommer til at se ud. Selvfølgelig havde vi allesammen drømt om, at vi allerede kunne have gjort det driftsmæssigt bedre. Det har så ikke været muligt, men vi kan glæde os over, at vores kerneforretning begynder at tjene penge, siger Niels Karstensen. Han fortæller, at kædens like-for-like butikker, det vil sige butikker, der har været åbent i mere end et år, er begyndt at skabe et lille overskud.

Nu skyder kædedirektøren så gang i en omvæltningsproces i Fakta, hvor alle kædens butikker i løbet af de næste to år skal omstilles til et helt nye koncept. Og det er altså det, der gerne skulle kunne aflæses på bundlinjen i 2016.

- Der skal vi begynde at tjene penge og have noget ud af vores investeringer, siger Niels Karstensen.

LÆS OGSÅ: Fakta på vej med værste regnskab nogensinde



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD