Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Her er Faktas nye koncept

I fremtidens Fakta skal kunderne blandt andet have inspiration til aftensmåltidet.
Foto: Coop



Wednesday den 12 November 2014 kl. 05:40 af: Freja Thorbech

Fakta er klar med en ny strategi og fremtidens discountbutik, der blandt andet byder på kvajebajere, flinke ansatte og måltidsinspiration.

En tur i Fakta skal i fremtiden se markant anderledes ud i forhold til i dag.

Det slog kædedirektør Niels Karstensen tirsdag fast på et pressemøde, hvor han præsenterede den nye Fakta-strategi og kædens bud på fremtidens discountbutik. Det skete i en Fakta-butik på Østerbro i København, der er den første af i alt fire testbutikker, der slår dørene op med det nye butikskoncept i denne uge.

LÆS OGSÅ: Her skal Faktas nye testbutikker ligge

F16 hedder strategien, som konceptet er en del af. Den skal, som navnet hentyder til, være fuldt udrullet i samtlige af landets 444 Fakta-butikker i 2016. Det kommer alt i alt til at koste Coop 300 millioner kroner.

- Overskriften er, at vi vil gøre det lettere for alle at spise bedre, lød det fra Niels Karstensen.

Vil inspirere kunderne

Helt konkret har kæden udpeget 27 steder, hvor butiksniveauet kan løftes i forhold til, hvad man ser i Fakta i dag.

- Vi har gennemgået butikken og bygget den op omkring fem søjler, hvor vi har fokuseret på gode måltider, en varm og en frisk butik, engagerede og flinke medarbejdere, et tydeligt prissignal og det at det skal være nemt at handle, forklarede Niels Karstensen.

Fakta vil især slå sig op på at tilbyde kunderne inspiration til aftensmaden.

- Vi kommer til at slå os op på madideer. Kunderne fortæller os, er at de ofte ikke har besluttet, hvad de skal have til aftensmad, når de handler. Vi har en garanti for, at man kan finde 300 ideer til, hvad man skal have til aftensmad, når man bevæger sig rundt i en Fakta-butik, sagde Niels Karstensen til de fremmødte og forklarede, at det blandt andet ville komme til udtryk i to konkrete kølebokse, hvor disocuntkæden vil samle varer, der tilsammen udgør et godt måltid til en god pris. Kød, grøntsager og andet tilbehør til en konkret ret er altså samlet for kunden på et enkelt sted. Hver 14. dag skiftes retterne ud.

Mere og billigere kød

Derudover vil discountkæden fremadrettet også slå sig op på, at prisafstanden mellem konventionelle ferskvarer og frilands- og økologivarer minimeres.

- Helt konkret er forskellen - hvis man tager en konventionel pakke svinekød og vil give det lidt mere krølle på halen i form af frilandskød - en flad femmer, lød det fra Niels Karstensen, der også fortalte at man i samme omgang har fordoblet sit kødsortiment.

Samtidig vil man i det nye Fakta-koncept se, at de rodede bazarer er udskiftet med markedspladser, hvor kunderne kan finde spotvarer til gode priser. Derudover har blandt andet også grønt- og vinafdelingerne fået et løft. Sidstnævnte skal blandt andet sikre en nem og overskuelig vejledning til, hvilken vin der går til forskellige typer af mad.

Niels Karstensen slog dog også fast, at Fakta ikke går efter at blive en supermarkedskæde på linje med eksempelvis SuperBrugsen, men at man vil holde fast i discounten.

- Det er ikke et udtryk for, at vi skal være dyrere. Vi vil bare gerne noget andet ud over at være billige, sagde han.

Giver kvajebajere til utilfredse kunder

På marketingfronten er Fakta gået sammen med bureauet Uncle Grey, der også stod bag kædens velkendte slogan "Det ta'r kun 5 minutter ... ".

Fra 1. januar skydes en kampagne i tv og aviser i gang, hvor Fakta blandt andet vil slå sig op på at være flinke.

- Vi vil tage positionen som Danmarks flinkeste discounter, lød det fra Niels Karstensen, der dermed sigter efter, at det skal være en positiv oplevelse at komme i en Fakta-butik. Han vil selv vil gå i spidsen og går dermed også efter titlen som landets flinkeste kædedirektør.

Derudover vil Fakta i sin markedsføring også afgive en række kundeløfter. Et af dem er en kvalitetsgaranti, der sikrer, at man altid kan få sine penge igen, hvis man ikke er tilfreds. Utilfredse kunder kan dog redde sig mere end blot pengene igen.

- Vi giver også en kvajebajer oveni, hvis man er utilfreds, sagde Fakta-direktøren.

De første fire testbutikker med det nye koncept slår dørene op i denne uge fire forskellige steder i landet. Derefter vil Fakta, når de første bedømmelser fra kunderne begynder at løbe ind, lægge 12 pilotbutikker oveni fra marts. Fra juni er det planen, at 30 butikker om måneden skal omstilles til det nye koncept, så samtlige butikker står klar ved udgangen af 2016.

LÆS OGSÅ: Fakta-direktør lover overskud i 2016



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD