Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Julehandel kan koste netbutikker dyrt

Foto: detailfolk.dk



Thursday den 18 December 2014 kl. 05:40 af: Freja Thorbech

Julens handel kan blive en dyr affære for netbutikkerne, hvis de ikke har styr på de nye regler for nethandel.

Der bliver langet mængder af varer over den virtuelle disk op til jul.

Men hvis ikke de danske netbutikker har styr på den nye forbrugeraftalelov, der trådte i kraft i sommers, kan julehandlen komme til at koste dem dyrt. 

- Forbrugeraftaleloven giver forbrugerne udvidede rettigheder, og lever din hjemmeside eller webbutik ikke op til de nye krav, har forbrugerne alle kort på hånden, hvis der opstår tvister. Mange af de mindre og mellemstore virksomheder, jeg møder, tror ikke, forbrugeraftaleloven betyder noget for deres forretning. Men det gør den i langt de fleste tilfælde, siger advokat Thomas A. Mikkelsen fra Advodan i Billund i en udtalelse.

Fejl kan betyde forlænget fortrydelsesret

For de fleste virksomheder betyder loven, at der skal foretages nogle enkle tilretninger i deres kommunikation med kunderne. Nye regler om oplysningspligt, fortrydelsesret og håndtering af returvarer er det, der rammer flest virksomheder.

Den nye forbrugeraftalelov betyder blandt andet, at det er ekstremt vigtigt for netbutikkerne at oplyse kunderne om, at de har 14 dages fortrydelsesret. Det skal fremgå klart af både hjemmesiden og købskvitteringen. Gør det ikke det, bliver fortrydelsesretten forlænget helt op til 12 måneder.

- Målet med loven var at få tydeliggjort alt det, der tidligere stod ”med småt”, og i bund og grund er det god kundeservice at sætte sig ind i de her regler. Kunder gider ikke læse lange komplicerede tekster, som de ikke forstår. De vil have konkret viden, de kan bruge til noget. Så jo mere regler og vilkår er skåret ud i pap, desto bedre, siger Thomas A. Mikkelsen.

Han anbefaler, at virksomhederne retter deres salgs- og leveringsbetingelser til, så de opfylder forbrugeraftalelovens krav. Derudover bør de kigge grundigt på håndteringen af brugte returvarer, værdifastsættelse af brugte, returnerede varer og processen for tilbagebetaling.

LÆS OGSÅ: Ekspert: 6 gode råd til at håndtere de nye regler for e-handel



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD