Julehandel kan koste netbutikker dyrt
Julens handel kan blive en dyr affære for netbutikkerne, hvis de ikke har styr på de nye regler for nethandel.
Der bliver langet mængder af varer over den virtuelle disk op til jul.
Men hvis ikke de danske netbutikker har styr på den nye forbrugeraftalelov, der trådte i kraft i sommers, kan julehandlen komme til at koste dem dyrt.
- Forbrugeraftaleloven giver forbrugerne udvidede rettigheder, og lever din hjemmeside eller webbutik ikke op til de nye krav, har forbrugerne alle kort på hånden, hvis der opstår tvister. Mange af de mindre og mellemstore virksomheder, jeg møder, tror ikke, forbrugeraftaleloven betyder noget for deres forretning. Men det gør den i langt de fleste tilfælde, siger advokat Thomas A. Mikkelsen fra Advodan i Billund i en udtalelse.
Fejl kan betyde forlænget fortrydelsesret
For de fleste virksomheder betyder loven, at der skal foretages nogle enkle tilretninger i deres kommunikation med kunderne. Nye regler om oplysningspligt, fortrydelsesret og håndtering af returvarer er det, der rammer flest virksomheder.
Den nye forbrugeraftalelov betyder blandt andet, at det er ekstremt vigtigt for netbutikkerne at oplyse kunderne om, at de har 14 dages fortrydelsesret. Det skal fremgå klart af både hjemmesiden og købskvitteringen. Gør det ikke det, bliver fortrydelsesretten forlænget helt op til 12 måneder.
- Målet med loven var at få tydeliggjort alt det, der tidligere stod ”med småt”, og i bund og grund er det god kundeservice at sætte sig ind i de her regler. Kunder gider ikke læse lange komplicerede tekster, som de ikke forstår. De vil have konkret viden, de kan bruge til noget. Så jo mere regler og vilkår er skåret ud i pap, desto bedre, siger Thomas A. Mikkelsen.
Han anbefaler, at virksomhederne retter deres salgs- og leveringsbetingelser til, så de opfylder forbrugeraftalelovens krav. Derudover bør de kigge grundigt på håndteringen af brugte returvarer, værdifastsættelse af brugte, returnerede varer og processen for tilbagebetaling.
LÆS OGSÅ: Ekspert: 6 gode råd til at håndtere de nye regler for e-handel
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter